Skip to main content
فهرست مقالات

خانه، مدرسه و مشارکت اجتماعی دانش آموزان

نویسنده:

(8 صفحه - از 50 تا 57)

کلید واژه های ماشینی : مدرسه، دانش‌آموزان، مشارکت اجتماعی دانش‌آموزان، مشارکت اجتماعی، کودکان، مدرسه و مشارکت اجتماعی، فعالیتهای فوق‌برنامه مدرسه، فعالیتهای فوق‌برنامه، دانش‌آموزان در فعالیتهای فوق‌برنامه، جوانان

خلاصه ماشینی:

"هدف ما در این مقاله پاسخ به این سؤالات اساسی است که آیا در فرایند اجتماعی شدن دانش‌آموزان در مدرسه، مشارکت اجتماعی به عنوان یک الگوی عینی و ذهنی فرهنگی از جانب مدرسه به دانش‌آموزان انتقال داده می‌شود؟آیا این الگو از جانب دانش‌آموزان مورد پذیرش واقع می‌گردد؟و آیا مشارکت به عنوان جزئی از نظام رفتاری دانش‌آموزان در می‌آید؟ براساس تحقیقی که در مورد مشارکت دانش‌آموزان در فعالیتهای فوق برنامه در اردیبهشت‌ماه سال 1375 در سطح دانش‌آموزان پسر دبیرستانی مناطق 3 و 16 شهر تهران صورت گرفت، از نظر نوع حضور در این فعالیتها توزیع نظریات دانش‌آموزان به‌شرح زیر است. بنابراین به‌طور کلی مشارکت اجتماعی‌ جدول شماره 2:توزیع فراوانی و درصد مشارکت اجتماعی دانش‌آموزان دانش‌آموزان پسر دبیرستانی در فعالیتهای فوق برنامه در سطح مناطق 3 و 16 شهر تهران در سطح پایین قرار دارد و می‌توان گفت که مشارکت به عنوان یک الگوی عینی و ذهنی از جانب مدرسه به دانش‌آموزان انتقال داده نمی‌شود و این الگو از جانب دانش‌آموزان نیز پذیرفته نشده و به‌عنوان جزئی از نظام رفتاری آنان درنیامده است. حال این سؤال پیش می‌آید که چه عواملی موجب شده‌اند که دانش‌آموزان در فعالیتهای فوق برنامه مشارکت اجتماعی بسیار پایینی داشته باشند؟ پژوهش 1 انجام شده در این خصوص حاکی از آن است که خانواده‌ها، زمینه فرهنگی دانش‌آموزان و نظام هنجاری مدارس از جمله متغیرهایی هستند که هر یک سهمی در تبیین تغییرات میزان مشارکت اجتماعی دارند. جدول شماره 3:میانگین مشارکت دانش‌آموزان دارای مشارکت وابسته به قشرهای سه‌گانه اجتماعی شیوه‌های تربیتی والدین یکی از ابعاد مفهوم زمینه فرهنگی دانش‌آموزان است که تحقیقات گذشته نشان داده بودند در نوع رفتار دانش‌آموزان در مدرسه تأثیر می‌گذارند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.