Skip to main content
فهرست مقالات

موفقیت و شکست تحصیلی چرا و چگونه

نویسنده:

(3 صفحه - از 41 تا 43)

کلید واژه های ماشینی : موفقیت و شکست تحصیلی، سلیگمن، دانش‌آموزان، درماندگی آموخته‌شده، توانایی، هدفهای آموزشی، موفقیت و شکست تحصیلیچرا، دانش‌آموزان با بهره هوشی، موفقیت و شکست تحصیلیمباحث، بیماریها

خلاصه ماشینی: "شاید درابتدا این دانش‌آموزان تلاش اندکی داشته‌اند،ولی چون تلاششان بی‌ثمر بوده و نتوانسته‌اند باکوشش خود(هرچند اندک)به موفقیتدست یابند،به این نتیجه رسیده‌اند که ازموفقیت ناتوانند و این برداشت آنان منجر بهعدم تلاش شده است. زمانی که معلم یا والدین از دانش‌آموزضعیف مطلبی را می‌پرسند که او بلد نیست،در صورت تکرار این عمل،کم‌کم دانش‌آموز بهاین نتیجه می‌رسد که تلاش وی ثمری ندارد وممکن است با خود بگوید:"من یاد نمی‌گیرم". دانش‌آموزان ضعیف عزت نفس پایینی دارند،بنابراین اگر پرسشهایی را از آنها بپرسیم کهجواب آنها را بلد نباشند،ضربه بیشتری برعزت نفس آنها وارد می‌سازیم و عقیده:"منناتوانم،"یا من یاد نمی‌گیرم"را در آنها تقویتمی‌کنیم و زمانی که این عقیده را در آنها ثابت شددیگر نمی‌توان از آنان انتظار یادگیری داشت. یعنی اگر دانش‌آموز عدم یادگیری رابه عدم توانایی خودنسبت دهد،طبیعتا دست از تلاش می‌کشد،اینامر می‌تواند منجر به عدم تلاش در تمامیصحنه‌های زندگی شود. درماندگی آموخته شدهکه سلیگمن از آن یاد می‌کند می‌تواند علاوه برشکست تحصیلی و شغی به افسردگی نیزمنجر شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.