خلاصه ماشینی:
"علاوه بر این، روابط میان همسالان تأثیرات نه چندان آشکاری در رشد کودکان در میان همسالان خود و دوستیهایی که برقرار میکنند، در خود پنداره آنان تأثیر میگذارد و هنگام ارزیابی این تأثیرات باید به خاطر داشته باشیم که روابط همسالان تحت تأثیر روابط در بافت اجتماعی بزرگتر، یعنی خانواده، مدرسه و سایر گروههای سازمان نیافته غیر رسمی است.
مطالعه شناخت اجتماعی در سالهای اخیر توجه بسیاری از روانشناسان را به خود جلب کرده است، زیرا آنان تشخیص دادهاند که واکنشهای عاطفی و اجتماعی کودکان تا حدود زیادی به اینکه چگونه میاندیشند بستگی دارد و اگر بخواهیم تعریف کلیتری بیاوریم باید بگوییم که شناخت اجتماعی به ادراک، تفکر و استدلال درباره انسانها و روابط انسانی اطلاق میشود.
طی مصاحبه با بزرگسالان مشخص شده که آنان ویژگیهای اساسی این گونه روابط را درک میکنند، حال آنکه کودکان به مرور زمان این ویژگیها را در مییابند، تحول نگرش کودکان در قبال دوستیهایشان، مستلزم تحول در درک آنها از برابری اجتماعی است درک متقابل، وفاداری و تمایل به افشای اسرار برای دوستان رایجترین مشخصه دوستیها در اواسط دوران کودکی و نوجوانی است، حال آنکه تجلی جلوههای رفتاری دوستی کودکان، چون تعاون و بستگی متقابل نسبتا زودرس است.
یک دلیل مؤثر در مورد اهمیت مدرسه اینکه مدرسه به عنوان نیرویی اجتماعی کننده و مؤثر بر ارزشها و تمایلات کودکان است و این به آن معنا نیست که مدرسه بر رشد کودک تأثیر شدید دارد."