Skip to main content
فهرست مقالات

ارزیابی نظام بانکداری در ایران

نویسنده:

(6 صفحه - از 100 تا 105)

کلید واژه های ماشینی : بانک، ارزیابی نظام بانکداری در ایران، ارزیابی، سیستم، وام، سود، عملکرد سیستم، نظام بانکی، ارزیابی سیستم بانکداری، تورم

خلاصه ماشینی:

"اصولا فعالیت بانکها دارای‌ دو جنبه مختلف است:جنبه اول جلب سپرده و وجوه مازاد مردم و سرمایه‌گذاری آن از طریق اعطای‌ تسهیلات و جنبه دوم ارائه یک رشته خدمات به‌ اشخاص و دریافت حق‌الزحمه در برابر آن، حق‌الزحمه‌ای که به این صورت دریافت می‌شود یا ممکن است ثابت باشد و یا به تبعیت از زمان تغییر کند. بانک مرکزی‌ علاوه بر آنکه سپرده قانونی دریافت می‌کند(که‌ می‌توان این امر را در آغاز،به نوعی بیمه اصل سپرده‌ مردم تعبیر و توجیه کرد)در تعیین نرخ سودی که به سپرده‌گذاران پرداخت می‌شود،و نیز در سهمیه‌بندی‌ اعتباراتی که به مشتریان بانک اعطا می‌گردد،نرخ‌ سودی که از مشتریان می‌باید گرفته شود و تصمیمات‌ اساسی دیگری نقش دارد. یعنی اگر فرضا سپرده‌گذاری با هدف کسب حداکثر سود وجوه خود را به‌طور امانت‌ به بانک بسپارد ولی از جهتی دیگر بانک روی‌ پروژه‌هایی سرمایه‌گذاری کند که از ابتدا می‌داند که بازده درخور توجهی ندارد و یا مثلا براساس مجوز دولت،به پاره‌ای از بخشهای اقتصادی از قبیل‌ صنعت و کشاوزی با نرخهایی پایینتر از معمول وام‌ داده است،این امر به ما نشان می‌دهد که منافع‌ سپرده‌گذار حداقل براساس تئوری نظام بانکداری‌ حفظ نشده است. حجم چشمگیری از منابع بانک به صورت دارایی ثابت درآمده که اگر چه به علت تورم ارزش آن منابع حفظ می‌شود لیکن‌ از گردش در سیستم بانکی خارج شده و سودی را که می‌توانست از این راه به دست آورد از کف‌ می‌دهد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.