Skip to main content
فهرست مقالات

ارزش آفرینی برای سهامداران: عوامل یاری دهنده، موانع

نویسنده:

مترجم:

(4 صفحه - از 60 تا 63)

کلید واژه های ماشینی : سهامدار، ارزش، مدیران، ارزش‌آفرینی، سیستم، جریانهای نقدی، ایجاد ارزش، روش حسابداری مالی، حسابداری مالی، سیستم حسابداری مالی

خلاصه ماشینی:

"رول و اسکات کاون هرچند بسیاری از شرکتها که سهامشان در بازار بورس سهام معامله می‌شود یکی از هدفهای اصلی خود را ایجاد ارزش برای سهامداران قلمداد می‌کنند،اما سیستم برنامه‌ریزی و کنترل داخلی آنها در بسیاری از مواقع در جت عکس این‌ هدف عمل می‌کند. همان‌گونه که‌ در پیش هم اشاره شد،معیارهای حسابداری مالی‌ سنتی نظیر سود و درآمد اساس مناسبی برای تعیین‌ پاداش مدیریت نیست و در حقیقت ممکن است‌ باعث کاهش ارزش سهام سهامداران شود. بعلاوه‌ مبلغ و زمان جریانهای نقدی به عنوان اساس تعیین‌ پاداش مدیران نشانه اهمیت شرکت به مفهوم ایجاد ارزش برای سهامدار است. بررسی ما نشان داد که حداقل سه عامل اصلی‌ بازدارنده در سیستم کنترل و برنامه‌ریزی مالی این‌ شرکتها وجود دارد که باعث می‌شود مدیریت به‌ اندازه لازم به موضوع ایجاد ارزش برای سهامدار توجه نکند. معاون مدیرعامل در قیمت‌ مالی در این مورد چنین توضیح داد: «مسئله این نیست که مدیران دوایر(منظور دوایر سود است)از مفهوم تنزیل جریانهای نقدی که‌ اساس ایجاد ارزش برای سهامدار است‌ بی‌اطلاعند،آنها با این موضوع آشنا هستند. معیار جریانهای نقدی تنزیل شده که برای‌ پیشبینی ارزش‌آفرینی برای سهامدار به کار می‌رود حکایت از این دارد که پذیرش این پروژه‌ها به کاهش ارزش اقتصادی شرکت می‌انجامد. معاون مدیرعامل در بخش مالی شرکت B چنین توضیح داد:«من کاملا با مفهوم ایجاد ارزش‌ برای سهامدار که از طریق تنزیل جریانهای نقدی‌ تحلیل می‌شود موافقم اما می‌دانید که نشریات مالی‌ گزارشها و ارقام مربوط به سود و درآمد را منتشر می‌کنند نه ارقام و گزارشهای مربوط به جریانهای‌ نقدی تنزیل‌یافته را،این چیزی است که مردم طالب‌ آنند»."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.