چکیده:
هدف این پژوهش بررسی مقایسه ای عوامل موثر بر نهادینه سازی ورزش در بین دانشجویان بود. این پژوهش از نوع پژوهش های توصیفی ـ پیمایشی است که به صورت میدانی انجام شده است . به منظور دستیابی به هدف اصلی پژوهش ، همه دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شدند که تعداد آنها ٢٤٠٧٨نفر بود. بر اساس فرمول کوکران و با در نظر گرفتن خطای ٠٠٥=α، ٣٨٠نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه جامی الاحمدی (١٣٩٣) بود که از پنج عامل اقتصادی، اجتماعی ـ فرهنگی، مدیریتی، زیرساخت ها و اماکن ورزشی و انگیزاننده ها تشکیل شده است . روایی محتوایی و صوری پرسشنامه را صاحبنظران تایید کردند و همچنین متوسط پایایی درونی برای پنج عامل پرسشنامه ٠/٨١٢محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روشهای آمار توصیفی (شامل درصد، میانگین ، انحراف استاندارد و منحنی احتمال نرمال) و آمار استنباطی (شامل آزمون استودنت تک نمونه ای، تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر، آزمون تعقیبی بونفرونی) استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که از دیدگاه دانشجویان هر پنج عامل اقتصادی، اجتماعی ـ فرهنگی، مدیریتی، زیرساخت ها و اماکن ورزشی و انگیزانندهها میتوانند بر نهادینه سازی ورزش در بین دانشجویان موثر باشند. از این روی، لازم است مسئولان به این موضوعات توجه کافی داشته باشند.
The purpose of this study was to comparison study to the factors affecting on institutionalization of sport among students. This research is an empirical descriptive survey. The population of this study consisted of all the students attending Ferdowsi University of Mashhad (24078 students). Using Cochran Formula and an alpha level of 0.05, 380 students were selected as the sample of the study. Jami's questionnaire (2015) including economic, social, cultural, managerial, infrastructural, and motivational factors and also sports places was used to gather the data of the study. The content validity and reliability of the questionnaire were confirmed by experts and also the mean internal reliability for the five factors included in the questionnaire was 0.812. Descriptive statistics (percentage, mean, standard deviation, normal probability curve) and inferential statistics (Including one sample t test and repeated measure and Bonferroni post-hoc) were used to analyze the data. The results showed that all the five factors mentioned before are effective for the institutionalization of sport among the students and the authorities should pay attention to such factors.
خلاصه ماشینی:
"از سوی دیگر، مدیریت تربیت بدنی دانشگاهها که مسئول برنامه ریزی و توسعۀ فعالیت های ورزشی در سطح دانشگاههاست ، برای انجام هرچه بهتر این مسئولیت خطیر نیازمند اطلاعات کافی در زمینۀ عوامل نهادینه سازی ورزش در بین دانشجویان است .
5 عوامل نهادینه سازی ورزش میانگین و انحراف استاندارد مقدار آماره آزمون (t) سطح معناداری (Sig) اقتصادی 6/767±1/954 7/727 *0/001 اجتماعی ـ فرهنگی 6/868±1/344 12/125 *0/001 مدیریتی 7/324±1/587 13/651 *0/001 زیرساخت ها و اماکن ورزشی 7/897±1/680 16/998 *0/001 انگیزانندهها 8/094±1/499 20/615 *0/001 همانگونه که از جدول بالا برمیآید، با توجه به اینکـه سـطح معنـاداری آزمـون اسـتودنت تک نمونـه ای کوچک تر از ٠/٠٥ است و همچنین مقادیر میانگین ها بـالاتر از حـد متوسـط (٥٥=Test Value) اسـت ، میتوان گفت که هر پنج عامل اقتصادی، اجتماعی ـ فرهنگی، مـدیریتی، امـاکن و تجهیـزات ورزشـی و انگیزشی بر نهادینه سازی ورزشی در بین دانشجویان مؤثرند.
همچنین با توجه به جدول هفت ، نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی نشان داد از دیدگاه دانشجویان دختر دانشگاه فردوسی مشهد اختلاف معناداری بین همۀ عوامل نهادینه سازی در ورزش وجود دارد (به استثنای تفاوت بین عوامل اقتصادی با اجتماعی ـ فرهنگی، عامل اجتماعی ـ فرهنگی با عامل مدیریتی و عامل زیرساخت ها و اماکن ورزشی با عامل انگیزشی).
Relationship between sport participation motivations with rate of student's physical activity in Shahid Chamran university of Ahwaz.
determine the factors affecting the institutionalization of the students in physical activity and outlines: case study Universities of Tehran [thesis].
The way of spending leisure time of Islamic Azad university students insisting in sport activities."