چکیده:
ارتباطات تربیت محور مفهومی نوینی است که از مفاهیم دو گانه ارتباطات انسانی و تربیت دینی الهام گرفته است. با نگرش در مفهوم ارتباطات انسانی از نوع اسلامی می توان به این موضوع اذعان نمود که غالبا در برقراری ارتباطات اعم از چهره به چهره، حضوری، غیرمستقیم، فردی، اجتماعی و....می توان به دو نوع کلی ارتباط پی برد. در هر یک از انواع ارتباط، مسائلی نظیر رشد، تعالی، تربیت وهدایت و...را به وضوح می توان مشاهده نمود. بنابراین، نویسندگان درصدد ارائه پاسخی متقن بدین سوال اساسی می باشند که ارتباطات تربیت محور مبتنی بر چه شاخص هایی است؟ و در ادامه ارتباطات تربیت محور در نظام اسلامی(ایران) دارای چه پیامدهای تربیتی، فرهنگی و ارتباطاتی خواهد بود؟ نتایج پژوهش که بر اساس تحلیل نخبگی یا سوات و بهره گیری از مطالعات کتابخانه ای و ابزار پرسشنامه ای تدوین گردیده اند، 59 مولفه اصلی را در راستای طراحی مدل ارتباطات تربیت محور احصاء نموده اند. سپس مولفه ها و با استفاده از تکنیک QSPM مورد تحلیل و ارزیابی دقیق واقع شدند و پس از تبیین و اولویت بندی متغیرها، طرحواره ارتباطات تربیت محور دینی تدوین گردید. نظریه های مورد استفاده در این مقاله نیز مبتنی بر نظریه های تربیت اسلامی علامه مطهری و ارتباطات دینی پروفسور حمید مولانا می باشد.
Network communication training center is a new concept that has been made of two components and parameters of human communication and religious education. With attitude in concept of human communication network in typic of Islamic can be admitted to this thread often both in communicating face to face, in person, indirect, personal, social and communication and etc can be realized in two general types. In each type of Communication, issues such as growth, excellence, education and guidance can be seen clearly.So, in this thesis, the authors seek to provide a certain answer this fundamental question that What are the components of Upbringing communication?
and continue what are the consequences of Upbringing communications in the Islamic Republic of Iran in the educational, cultural and communication? The Results of research that based on an analysis of Swat and utilizes the elite or library studies and questionnaires have been formulated, 59 main component to designing of model Upbringing communication has been extracted. Then the main components was analyzed by using the QSPM techniques and after having defined and prioritized variables, the scheme of Religious Upbringing communications was designed.The theory used in this article is based on the theories of Islamic education by Allameh Motahari and religious communication by Professor Hamid Molana.
خلاصه ماشینی:
از ديگر سو، واقعيت نيز تداعي کننده اين موضوع است که رسانه هاي نوين اعم شبکه هاي اجتماعي موبايلي و رسانه هاي کلاسيک ، نه تنها در ارائه ارتباطاتي که مبتني بر تربيت (ديني) افراد جامعه باشد، اقدامي نکرده اند، بلکه بعضًا خود عامل مهمي در ترويج و گسترش بحران هاي اخلاقي و تربيتي به شمار مي روند.
را در جامعه اسلامي مرتفع خواهد کرد بلکه دلايل ذيل ، لزوم ارتباطات تربيت محور را گريزناپذير ميکند: الف ) اساس توسعه جوامع ، توسعه انسان است و انسان نيز براي رشـد و توسـعه خود، نياز به تربيت عقلاني دارد و اين ارتباطـات انـساني معقـول اسـت کـه باتربيـت عقلاني انسانها، زندگي شايسته و توأم با کاميابي را براي آنها رقم ميزند.
مؤلفه هاي اصلي طرحواره (مدل) ارتباطات تربيت محور مبتني بر انديشه اسلامي در ايران کدامند؟ با نگرش در مفهوم ارتباطات انساني از نوع اسلامي ميتوان به اين موضوع اذعان نمود که غالباً در برقراري ارتباطات اعم از چهره به چهره، غيرمستقيم ، فردي، اجتماعي و...
از سويي ديگر، واقعيت انکار ناشدني اين است که چنانچه جامعه ايران بخواهد مجموعه اي از افراد جامعه را باهدف تربيت و رشد اعضاي آن مبتني بر ديدگاه اسلامي ايجاد کند نيازمند طراحي نويني از ارتباطات انساني است که در اين طرح عامل اصلي، توجه به شاخص هاي ارتباطي با مباني ديني مي باشد.
در رابطه با اهداف مقاله حاضر بايد اذعان نمود که نخستين و مهم ترين هدف مقاله کنوني تدوين طرحواره (مدل) ارتباطي تربيت محور با استفاده از مباني ديني (اسلامي) در جامعه ايران مي باشد.