Skip to main content
فهرست مقالات

خط مشی حسابداری در بازار کارآ

نویسنده:

مترجم:

(11 صفحه - از 90 تا 100)

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات، حسابداری، بازار، بازار کارا، اطلاعات حسابداری، قیمت، خط‌مشی حسابداری در بازار کارآ، نظریهء بازار کارا، توان پیشگویی روشهای اندازه‌گیری حسابداری، خط‌مشی حسابداری در بازار کارا

خلاصه ماشینی: "طبق طبقه‌بندی معروف فاما1به طور کلی سه نوع‌ کارایی بازار تشخیص داده می‌شود:شکل ضعیف فرضیهء بازار کارا2 می‌گوید که قیمتهای اوراق بهادار(اگر این بازار مورد نظر باشد)به طور کامل و بدون جهتگیری خاص،بیانگر اطلاعات موجود در روند قیمتها گذشتهء بازار است. یکی از نتایجی که مورد تردید سرمایه‌گذاران و تحلیلگران است این است‌ که با شناسایی اوراق‌بهادار زیر قیمت(بجز از طریق دستیابی به اطلاعاتی که بر عامهء مردم مکشوف نیست)نمی‌توان به‌ سودهای غیر معمول دست یافت،چرا که‌ ظاهرا همهء اطلاعات عام و منتشر شده‌ بسرعت ر قیمتهای اوراق‌بهادار انعکاس‌ می‌یابند. با این نظر،درست یا غلط نمی‌توان مخالفت کرد،چرا که طرفداران‌ نظریهء بازارهای کارا همچون بیور می‌توانند مدعی شوند که«هرچند قیمت اوراق بهادار کاملا اطلاعات موجود را بازتاب می‌دهند، ممکن است پیشداوریهای بسیاری در مورد ناکارایی بازار موجود باشد... در مورد الزامات نظریهء بازار کارا در تعیین خط مشی حسابداری،که در بخش (به تصویرصفحه مراجعه شود) بعدی این مقاله به آن پرداخته‌ایم،باید به خاطر داشت که صورتهای مالی در تصمیمهای وامدهی نیز به شکل گسترده‌ای‌ به کار گرفته می‌شود قیمتهای بازار اوراق‌ بهادار در بازار کارا در این تصمیمها اولویت‌ نخست را ندارند،و ممکن است ملاحظات‌ دیگری این نقش را داشته باشند. یکی از معایب جدی این برآورد معقولتر از فایدهء آزمون همبستگی بازار آن‌ است که نمی‌توان آن را در مورد روشی که‌ هنوز متداول نشده،به کار گرفت(مگر اینکه‌ آن روش به کمک اطلاعات کافی،هر چند که بیرون از دایرهء اصول متداول حسابداری‌40 می‌افتد،به روشی عملی و به کاربستنی بدل‌ شود،همچنان که در مثال دارایی تلقی کردن‌ پرداختهای پژوهش و توسعه گفتیم)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.