Skip to main content
فهرست مقالات

شرکتهای تجاری در ایران - پیدایش، تحولات و مقررات قانونی

نویسنده:

(13 صفحه - از 3 تا 15)

کلید واژه های ماشینی : تجار، تجارت، ایران، شرکتهای تجاری، شرکتهای تجاری در ایران، سرمایه، اقتصادی، شمسی، بازرگانان، قاجار، اروپایی، قوانین، سیاسی، انگلیس، حکومت، تجار ایرانی، تحولات و مقررات قانونی، بازار، دوره قاجار، قانون تجارت، شرکتهای تجاری اروپایی، امتیاز، رقابت، روابط تجاری تجار ایرانی، اقتصاد جهانی، حکومت قاجار، شرکتهای تجاری در اقتصاد ایران، شرکتهای تجاری در اقتصاد جهان، شرکت تجاری ایران، سهام

خلاصه ماشینی: "نبود منابع بسنده و سنت مستند ساختن رویدادهای تاریخی در ایران سبب شده ات که آگاهی از تحولات تاریخی به آسانی‌ امکانپذیر نباشد و یا چندان دشوار باشد که حتی پرداختن به این‌گونه‌ بررسیهای ناممکن بنماید؛همان تجربه دشواری که نویسنده مقاله‌ حاضر در جریان تنظیم این تاریخچه پشت‌سر گذاشت تا در حد امکان زمینه تاریخی-اجتماعی-اقتصادی پیدایش و تحولات‌ قانون تجارت و قوانین وابسته را در مورد شرکتهای تجاری در ایران‌ آشکار سازد. به طور کلی زمینه تشکیل شرکتها در دوره قاجار فراهم می‌شود،دوره‌ای که در آن عوامل سیاسی-اقتصادی داخلی‌ (به تصویرصفحه مراجعه شود) متعدد،با تأثیرگذاری نظام پیشرفته و گسترش یابدهء سرمایه‌داری غرب‌ رویاروی می‌شود و البته در نتیجه عوامل‌ جغرافیایی است که تجارت ایران تا اواخر دورهء قاجار،در مدار بازار جهانی قرار نمی‌گیرد. » نبود رابطه مستقیم تجاری با اروپا،و اینکه تجارت بیشتر از طریق دلالان یا با واسطه شرکتهای خارجی،صورت‌ می‌گرفت به خوبی نشانگر این واقعیت‌ است که ایران حتی در اواخر دورهء قاجار و در اوایل قرن نوزدهم نیز هنوز در مدار بازار جهانی قرار نگرفته بود که بررسی‌ چرایی آن از حدود بحث ما،خارج است. در سال 1837(1216 شمسی)به‌ سبب ورشکستگیهای مکرر تجار ایرانی و کاهش اعتباری که از این راه ایجاد شد برخی شرکتهای اروپایی تجارت را در دست خود گرفتند و با تأسیس نمایندگیها، رابطه مستقیم با تبریز برقرار کردند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.