چکیده:
امروزه صادرات فرآوردههای صنایع مواد غذایی و آشامیدنی، نقش مهمی را در ارزآوری کشور ایفاء میکند. بررسی مطالعات تجربی مربوط به صادرات نشان میدهد که میزان صادرات بنگاهها نه تنها تحت تاثیر اندازه بنگاه، سرمایه انسانی و بهرهوری نیروی کار میباشد، بلکه ممکن است تحت تاثیر صادرات استانهای مجاور نیز قرار گیرد. لذا در این مطالعه، به بررسی عوامل موثر بر صادرات صنایع مواد غذایی و آشامیدنی با استفاده از اطلاعات سطح بنگاهی (کارگاههای صنعتی ده نفر کارکن و بیشتر ایران) در سال 1386 و مدل دوربین فضایی توبیتپرداخته شده است. نتایج حاصل از برآورد مدل توبیت فضایی نشان میدهد که متغیرهای اندازه بنگاه، بهرهوری نیروی کار و سرمایه انسانی دارای تاثیر مثبت و معنیداری بر میزان صادرات بنگاهها میباشند. همچنین معنیدار بودن ضریب وقفه فضایی متغیر وابسته، وجود اثرات فضایی را تایید میکند. همچنین نتایج حاصل از محاسبه اثرات مستقیم، اثرات غیرمستقیم و اثرات کل نشان میدهد که اثر مستقیم و غیرمستقیم بهرهوری نیروی کار، سرمایه انسانی و اندازه بنگاه بر صادرات هر استان و استانهای همسایه مثبت و معنیدار است. این نتایج حاکی از وجود سرریزهای درون استانی و بیناستانی است.
Nowadays، exports of food and beverages industries play an important role in providing the foreign-exchange gains for countries. Empirical studies related to exports show that the amount of firm`s exports not only depends on the size of the firm، human capital and labor productivity، but also it may be affected by the exports of neighboring provinces. So، the purpose of this paper is to examine the factors that affect the exports of food products and beverage industry using firm-level data of Iranian industrial firms and spatial Durbin Tobit model at 2007.The results of Spatial Durbin Model show that variables such as firm size، labor productivity and human capital have positive and significant effect on firm's exports. Also، significance of spatial lag coefficient of dependent variable (ρ) confirms the existence of spatial effects for studied provinces. The results of evaluating direct and indirect effects show those direct and indirect effects of human capital، labor productivity and firm size for each province and nearby provinces are positive and significant. These results indicate the existence of interstate spillovers.
خلاصه ماشینی:
"لذا در این مطالعه ، به بررسی عوامل موثر بر صادرات صنایع مواد غذایی و آشامیدنی با استفاده از اطلاعات سطح بنگاهی (کارگاه های صنعتی ده نفر کارکن و بیشتر ایران ) در سال ١٣٨٦ و مدل دوربین فضایی توبیت پرداخته شده است .
بعد از رسیدن کالا به مرحله بلوغ و گسترش بازار کالا، بنگاه نوآور برای اینکه مزیت رقابتی را از دست ندهد، به کمک نیروی کار ماهر و تحصیل کرده (سرمایه انسانی) خود به خلق ایده ها و کالاهای جدید با فن آوری برتر روی میآورد سرمایه انسانی به عنوان یکی از مهم ترین مزیت های رقابتی در سطح بین الملل معرفی شده و شرکت ها و کارخانه ها برای مدیریت و توسعه آن برنامه ریزی میکنند، به طوری که 1 Glesjer et al 2 Liu and Shu 3 Bernard and Jensen 4 Hagemejer 5 Todo 6 Kotae and Aston 7 Crozet and Koenig شرکت های فعال در صحنه تجارت بین الملل برای مدیریت و هدایت صادرات خود روی سرمایه انسانی تأکید وافر دارند (کوتائه و استون ١، ١٩٨٣).
AP 0/015 1/99 0/04 HC 0/006 2/17 0/03 S 0/01 2/16 0/031 وقفه فضایی AP 0/002 1/9 0/06 وقفه فضایی HC 0/0007 1/16 0/24 وقفه فضایی S 0/004 2/42 0/01 عرض از مبدا 1/14 15/05 0/000 وابستگی فضایی (ρ) 0/01 4/03 0/000 واریانس خطا (σ٢) 0/009 9/48 0/000 ضریب تعیین (R٢) 0/24 - - تعداد مشاهدات 2205 منبع : یافته های تحقیق نتایج حاصل از برآورد مدل به روش دوربین فضایی توبیت (SDTM) نشان میدهد متغیرهای اندازه بنگاه ، بهره وری نیروی کار و سرمایه انسانی دارای تأثیر مثبت و معنی - داری بر میزان صادرات بنگاه ها است ."