Skip to main content
فهرست مقالات

از اینجا و آنجا

مصاحبه شونده:

(7 صفحه - از 2 تا 8)

کلید واژه های ماشینی : عقل، دین، ایمان، اسلامی، فلسفه، معتزله، کلام، اندیشه، فرهنگی، سنت

خلاصه ماشینی:

"» (6) به این تعاریف هرگونه ایرادی وارد کنیم، ولی این سؤال مطرح است که از کجا معلوم افتاده است که دفاع عقلانی از دین به سود دین است؟ و این پرسش در چه فضایی طرح شده است؟ چشم‌انداز جدید بحثها درباره دین و عقل سه جریان عمده را روبروی دینداران قرار داده است. افکار فلسفی از همان قرن دوم هجری نه‌تنها با جریان معتزله وارد دنیای متحول اسلامی شد و الهیات مبتنی بر استنتاجات عقلی و منطقی، یعنی علم کلام را به وجود آورد، بلکه به سبب مقابله با مسیحیان و مانویان، که به ابزار منطق و کلام و فلسفه مسلح بودند، نیاز به ترجمه متون فلسفی و منطقی یونانی و سریانی و پهلوی را ضروری ساخت. از فلاسفه اسلامی که بگذریم به عنوان نمونه سنت آنسلم را که در غرب پدر عقلگرایی نامیده‌اند، معتقد بود هرچه از طریق وحی دانسته می‌شود می‌تواند به یاری عقل اثبات شود و با این دیدگاه تمامی باورهای دینی دارای بنیان عقلانی و برهانی است. از سوی دیگر کندی، ابن‌سینا و سنت توماس، توافق کلی و تام عقل و ایمان را قبول نداشتند و معتقد بودند که برخی از باورها و جزمهای دینی با عقل قابل اثبات است. سمت و سوی مقالات این شماره مجله در حوزه فلسفه دین است و در برخی از آنها کوشیده شده به مساله غامض دفاع عقلانی از دین پرداخته شود. تاریخ فلسفه در اسلام، ج‌1، ص‌327 و نیز بنگرید به: اشعری، مقالات الاسلامیین و اختلاف المصلین، ترجمه محسن مؤیدی، تهران، امیرکبیر، 1362; عبدالرحمن بدوی، مذاهب الاسلامیین، دارالعلم للملایین، ج‌1."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.