چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر عوامل زبانشناختی بر میزان تمایل به سرمایهگذاری است. یکی از مهمترین عوامل زبانشناختی، ساخت زبان گزارشهای مالی (شامل زبان عینی و زبان انتزاعی) است. اثرگذاری ساخت زبان گزارشهای مالی بر میزان تمایل به سرمایهگذاری، تحت تأثیر عوامل روانشناختی (شامل فاصلۀ روانی) است، بنابراین پژوهش حاضر به آزمون تأثیر ساخت زبان و فاصلۀ روانی بر میزان تمایل به سرمایهگذاری میردازد. برای این آزمون، از یک طرح آزمایشی 2×4 (شامل چهار سناریوی ارائۀ اطلاعات از اطلاعات کاملاً انتزاعی تا کاملاً عینی و دو سناریوی فاصلۀ روانی کم و زیاد) استفاده میشود. بر اساس نتایج پژوهش، بهطور کلی ساخت زبان بهتنهایی تأثیری بر میزان تمایل به سرمایهگذاری ندارد. بهعلاوه با افزایش فاصلۀ روانی، تأثیر ساخت زبان بر تمایل به سرمایهگذاری تغییر نمیکند. همچنین، تحلیل حساسیت یافتههای پژوهش نشان میدهد، ساخت زبان زمانی بر تمایل به سرمایهگذاری اثرگذار است که عینیت اطلاعات بیشتر با روشهای محتوایی (ارائۀ اطلاعات بیشتر) و نه شکلی (نظیر روانسازی متن) تقویت شود.
خلاصه ماشینی:
"بهطور خاص، فاصلۀ روانی[4] سرمایهگذاران (برای مثال احساس نزدیکی نسبت به شرکت) از جمله عوامل روانشناختی مؤثر بر رابطه بین ساخت زبان و تمایل به سرمایهگذاری شناخته شده است [5]؛ زیرا زمانیکه فاصلۀ روانی سرمایهگذاران افزایش (کاهش) مییابد، افراد احساس دور (نزدیک) نسبت به ارائهدهندۀ اطلاعات دارند و بنابراین نیاز به دریافت اطلاعات عینی بیشتر (کمتر) میشود.
اثرگذاری فاصلۀ روانی بر رابطه بین ساخت زبان و تمایل به سرمایهگذاری، ریشه در نظریۀ دسترسی متن[7] و نظریۀ سطح تفسیر[8] دارد [36]؛ زیرا بر اساس نظریۀ دسترسی متن، زمانیکه فاصلۀ روانی سرمایهگذاران افزایش (کاهش) مییابد، میزان دسترسی به اطلاعات، کمتر (بیشتر) است و لذا نیاز به دریافت اطلاعات عینی بیشتر (کمتر) میشود.
تحلیل تأثیر روشهای عینیسازی اطلاعات همانطور که پیشتر بیان شد، در این پژوهش، برای آزمون فرضیۀ اول و دوم، با توسعۀ چارچوب پژوهش الیوت و همکاران [7]، از یک طرح آزمایشی 2×4 (شامل چهار سناریوی ارائۀ اطلاعات از اطلاعات کاملا انتزاعی تا کاملا عینی و دو سناریوی فاصلۀ روانی کم و زیاد) استفاده گردید.
[1] Securities and Exchange Commission (SEC) [2] Concrete Language [3] Abstract Language [4] Psychological Distance [5] Plain English Handbook [6] Linguistic Category Model [7] Context Availability [8] Construal Level Theory (CLT) [9] Casual Impact [10] بهمنظور دستکاری فاصلۀ جغرافیایی، اطلاعات ارائهشده در 4 طرح برای یک واحد تجاری فرضی در یک شهر نزدیک (فاصلۀ کم با شهر مورد مطالعه) و در 4 طرح دیگر برای یک واحد تجاری فرضی در یک شهر دور (فاصلۀ زیاد با شهر مورد مطالعه) طراحی شدند."