Skip to main content
فهرست مقالات

تأملاتی در حاشیه اقتراح

نویسنده:

(16 صفحه - از 45 تا 60)

کلید واژه های ماشینی : فقهی ،بیع ،دین ،فقیه ،شبستری ،استنباط فقهی ،کلام ،خلط ،انتظار ،فهم ،مصداق ،متن ،کتاب و سنت ،زمان شارع ،علم ،معارف ،سخن ،معنای زمان شارع ،معنای بیع زمان شارع ،حکم ،انتظار از دین ،شارع مخصوص بیعهای زمان شارع ،فهم متن ،ارتباط ،اصولی ،علوم استنباط فقهی ممکن ،خصوص بیعهای زمان شارع ،استنباط احکام فقهی ،مصادیق زمان شارع ،زمان شارع معنایی

خلاصه ماشینی:

"و اگر مقصود این است که آیا کسی که به عقاید صحیحی که بر مسائل مختلف علوم مختلف، از جمله فلسفه و کلام مبتنی است معتقد نباشد، می‌تواند اجتهاد صحیح داشته باشد؟ پاسخ این است که بلی می‌تواند، بلکه برای خود استنباط کننده حجت هم می‌تواند باشد; به شرط اینکه بر قواعد صحیح استنباط مبتنی باشد. 3. فهم دین و انتظار از دین آقای شبستری در گفتارشان بر این نکته تاکید کرده‌اند که فقیه قبل از هرگونه اجتهادی، ابتدا باید تعیین کند که قلمرو و حدود مراجعه به دین چیست; چون: «یک اصل مسلم در علم تفسیر وجود دارد و آن این است که فهم هر متنی اختصاص به کتاب و سنت ندارد خواه آن متن فلسفی باشد، تاریخی، حقوقی یا ... در مورد کتاب و سنت هم مساله همین طور است: شما ممکن است انتظار خاصی از کتاب‌و سنت داشته باشید: مثلا انتظارتان این باشد که در کتاب و سنت راجع به نیروی اتمی هم مطلبی باشد، ولی وقتی به متن کتاب و سنت مراجعه می‌کنید، چیزی در این باره نمی‌یابید. » (10) این ملخص کلام آقای شبستری است و چنانکه روشن است ایشان خود ازنوع دوم انتظار از دین دفاع می‌کند و به گمان من خطاهای بزرگی در تصویر ایشان از دین وجود دارد; به علاوه سخنان غیرمنقح و غیردقیق هم فراوان گفته‌اند: اولا این بسیار طبیعی است که دین درباره همه حرکات و سکنات بشر، سخن داشته باشد،یا به نحو خصوص و یا به نحو عموم. ثانیا اینکه ادعا شده است «اگر تلقی فقیه از دین این باشد که در مورد همه افعال مکلفین سخن داشته باشد، در این صورت باید استفاده از علم و تجربه بشری را بکلی کنار بگذارد»."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.