چکیده:
هدف از پژوهش حاضر تعیین تاثیر تاتیر استدلال اخلاقی بر ظرفیت شناختی اخلاقی و قضاوت اخلاقی حسابداران میباشد. این پژوهش از نظر هدف از نوع پژوهش های کاربردی، از نظر نوع داده ها کیفی و از نظر نحوه اجرا از نوع توصیفی- پیمایشی و از نوع عّلی است . جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه ی دانشجویان حسابداری، اساتید حسابداری و حسابداران حرفه ای شاغل در سال ١٣٩٥ میباشد و با توجه به گزارش گرفته شده تعداد جامعه آماری در این پژوهش ٣٥٨ نفر میباشد و حجم نمونه مورد نیاز برای پژوهش با استفاده از آزمون کوکران ١٥٠ نفر انتخاب شده است . برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spssو Amos استفاده شده است . از یافته های فرضیه این نتیجه حاصل شد که افزایش استدلال اخلاقی موجب میشود افرادی که آموزش بیشتری دیده اند تجربه ظرفیت اخلاقی بیشتری داشته باشند و استانداردهای رفتاری و اصول کلی در مورد درستی و نادرستی یک عمل را در نظر بگیرند.
خلاصه ماشینی:
"جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه ی دانشجویان حسابداری، اساتید حسابداری و حسابداران حرفه ای شاغل در سال ١٣٩٥ میباشد و با توجه به گزارش گرفته شده تعداد جامعه آماری در این پژوهش ٣٥٨ نفر میباشد و حجم نمونه مورد نیاز برای پژوهش با استفاده از آزمون کوکران ١٥٠ نفر انتخاب شده است .
از یافته های فرضیه این نتیجه حاصل شد که افزایش استدلال اخلاقی موجب میشود افرادی که آموزش بیشتری دیده اند تجربه ظرفیت اخلاقی بیشتری داشته باشند و استانداردهای رفتاری و اصول کلی در مورد درستی و نادرستی یک عمل را در نظر بگیرند.
جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه ی دانشجویان حسابداری، اساتید حسابداری و حسابداران حرفه ای میباشد و با توجه به گزارش گرفته شده تعداد جامعه آماری در این پژوهش ٣٥٨ نفر میباشد و حجم نمونه مورد نیاز برای پژوهش با استفاده از آزمون کوکران ١٥٠ نفر انتخاب شده است .
دانشجویان ٤٩ ٣/٧٥٨ ٠/٠٥ ٥/٥٦٤ ٤٨ ٠/٠٠٠ اساتید ١٣ ٢/٠٢٣ ٠/٠٨ ٣/٦٨٧ ١٢ ٠/٠٠٩ با توجه به نتایج در جدول دوم سطح معناداری فرضیه برابر(نزدیک به )، ٠/٠٠٠ و کمتر از ٠/٠٥ میباشد لذا فرض صفر رد و فرض پژوهش تأیید میگردد بدین معنا که استدلال اخلاقی بر قضاوت اخلاقی تأثیرمثبت ومعناداری دارد.
نتیجه گیری و پیشنهادها در تجزیه و تحلیل فرضیه اول و دوم با توجه به اینکه فرضیه پژوهش در هر دو بخش دولتی و خصوصی مورد تأیید قرار گرفته است بیانگر این است که ما انتظار داریم حسابداران حرفه ای که آموزش اخلاقی بیشتری دیده اند تجربه ظرفیت اخلاقی بیشتری داشته باشند."