چکیده:
هدف این مقاله بررسی ارتباط ساختار سازمانی که شامل سه بعد پیچیدگی، تمرکز و رسمیت با اثربخشی سازمانی که دارای ابعاد انطباق ، تحقق هدف ، انسجام و یگانگی است می پردازد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان و هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مریوان می باشد. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی می باشد. برای جمع آوری مبانی نظری پژوهش از روش کتابخانه ای و برای پاسخگویی به سوالات پژوهش از ابزار پرسشنامه استفاده شد. پرسشنامه معتبر ساختار سازمانی استیفن رابینز و پرسشنامه معتبر اثربخشی سازمانی تالکوت پارسونز مبنای جمع آوری داده های پژوهش بودند. جهت تعیین روایی پرسشنامه ها ازنظر گروه خبرگان و آزمون KMO& BARTLET استفاده شد و برای پایایی ابزار پژوهش از روش آماری آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج نشان داد که پرسشنامه های پژوهش دارای روایی و پایایی قابل قبول هستند. با استفاده از نرم افزارSPSS١٦ داده های گردآوریشده تجزیه وتحلیل شدند. از روش های آماری همبستگی پیرسون ، تی تک نمونه ، رگرسیون خطی و آزمون ANOVA برای تجزیه وتحلیل دادها استفاده شد. نتایج پژوهش بیانگر آن بود میزان رسمیت در حد بسیار بالا قرار دارد، پیچیدگی در حد متوسط به بالا و تمرکز کمتر از سایر گزینه ها در ساختار سازمانی بود. به علاوه وضعیت اثربخشی سازمانی در دانشگاه آزاد ازاین قرار بود که انطباق در حد بالای قرار دارد، انسجام در وضعیت خوبی است ولی متغیرهای یگانگی و تحقق هدف در وضعیت بدی قرار دارند و معنادار نبودند. نتایج همبستگی نیز نشان داد که میان پیچیدگی و اثربخشی سازمانی رابطه ای معناداری وجود ندارد ولی رابطه تمرکز و رسمیت دارای رابطه معنادار و معکوس با اثربخشی سازمانی است .
خلاصه ماشینی:
"این جایزه در سال ١٩٥١ توسط انجمن مهندسین و دانشمندان ژاپن به پاس قدردانی از خدمات دکتر "ادوارد دمینگ "در کنترل کیفیت و تحت تأثیر نظرها و عقاید وی طرح ریزی و پیشنهاد گردید (٢٠٠٧ ,Chris Hakes) که مفاهیم کلیدی مانند مشتری گرایی، نگرش سیستمی، بهبود مستمر، مسئولیت پذیری عمومی ایمنی و قابل اطمینان کنترل فرایند آماری و فرایند گرایی را شامل می شود (٢٠١٠,European Foundation for Quality Management) یا جایزه کیفیت ملی مالکوم بالدریج که در سال ١٩٨٧ میلادی در سنای ایالات متحده آمریکا تصویب شد جایزه ای سالانه است که به سازمان هایی که در جهت کسب تعالی گام برداشته اند اهدا میشود که شامل رهبری، برنامه ریزی استراتژیک ، تمرکز بر مشتری، مدیریت دانش ، تمرکز بر نیروی کار، مدیریت فرایند و نتایج است (٢٠٠٧,Conti) مورد دیگر می توان به پیترز و واترمن (١٩٨٢) اشاره کرد که در پی طرح پژوهشی گسترده ای درباره کارگردانی و دگرگونی سازمانی و تازه گردانی، سیاهه ای از پانصد شرکت در ٥٩ قلمرو صنعتی را انتخاب نمودند که دو ویژگی همگانی داشتند :نخست در شمار بهترین های قلمرو کار یا صنعت های خود بودند؛ دوم همه آن ها خود را تازه گردان و نوتوان ساخته بودند.
در سؤال اول میزان اثربخشی دانشگاه آزاد اسلامی در چهار بعد انطباق (نوآوری)، تحقق هدف (تعهد سازمانی)، پایداری (رضایت شغلی) و انسجام (روحیه ) بررسی شد نتایج نشان داد که میزان انطباق در دانشگاه آزاد اسلامی در حد بالای می باشد به این معنی که دانشگاه از اطلاعات و تجربه کارکنان استفاده مناسب می کند، در بهبود روش های کاری موفق عمل کرده ، شرایط کار به خوبی سرعت بخشیده و انعطاف پذیرتر شده است ، کارکنان در تصمیم گیری سازمانی مشارکت فعال داشته و انگیزه یادگیری مشارکتی افزایش پیداکرده است ."