چکیده:
هدف این مقاله بررسی تاثیر مخارج تحقیق و توسعه و اندازه شرکت بر رابطه بین نقدینگی و ارزش واحدهای تجاری میباشد. در متون جدید، تحقیق و توسعه نقش مهمی در رشد اقتصادی دارد. بسیاری از مدیران صنعتی فکر میکنند که مخارج تحقیق و توسعه نوعی هزینه است و از آثار سودآورانه این مخارج غافل هستند درصورتیکه مخارج تحقیق و توسعه تاثیر مهمی بر نقدینگی و ارزش واحدهای تجاری دارد. امروزه سرمایه گذاران بیش از هر زمان دیگر خواهان ارزش سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار هستند. تئوری مالی از مدت ها پیش هدف نهایی شرکت ها را حداکثر کردن ارزش سهام و نقدینگی بیان داشته اند. این مسئله از زمانی که سهامداران مالک شرکت و موسسه شده و سرمایه گذاران منطقی، بازده بلندمدت مناسبی از سرمایه گذاری خود طلب نمودند، به صورت یک امر بدیهی و طبیعی درآمد. لذا این پژوهش به دنبال بررسی مفاهیم مخارج تحقیق و توسعه و اندازه شرکت بر رابطه بین نقدینگی و ارزش واحدهای تجاری میباشیم و سعی در بررسی رابطه بین آن ها داریم .
خلاصه ماشینی:
"هیئت استانداردهای بین المللی در استاندارد شماره ٩ خود بیان میکند که اگر شرکت ثابت کند که ازلحاظ فنی و بازرگانی امکان تولید محصول و به کارگیری فرایند وجود داشته باشد و نیز شرکت دارای منافع لازم برای عرضه و فروش محصول و فرآیند موردبحث را داشته باشد، روش معقول و مناسب این است که مخارج تحقیق و توسعه را به صورت هزینه سرمایه ای منظور کند و آن را در دوره های آینده مستهلک نماید.
در مدل های مبتنی بر تحقیق و توسعه ، پیشرفت تکنولوژی از تلاش برای اختراع و ابداع نتیجه میشود، تلاشی که با حداکثر سازی سود آنی تأمین میشود، پیدایش هر ابداعی بهره وری را افزایش میدهد و چنین کشفیاتی سرانجام منبع رشد بلندمدت میشوند، درحالیکه اساس این مدل ها هم مفصل و هم پیچیده است اما خیلی از مفاهیم کلیدی آن را میتوان با کاربرد فرم خلاصه شده ی زیر بررسی کرد: / / درحالیکه y محصول ، A بهره وری یا دانش و K سرمایه است ، نیروی کار در هر فعالیت هم در تولید محصول (LY) و هم در تلاش برای ابداع (LA) استفاده میشود به طوریکه L=HY+LA کل نیروی کار موجود در اقتصاد را نشان میدهد و به پیروی از رومر و گروسمن و هلپمن /آقیون و هویت فرض میشود L ثابت است (انوشه ، ١٣٩٠).
در این تحقیق به کاوش چگونگی عملکرد مخارج تحقیق و توسعه در ارتباط با سودآوری و تغییر در سودآوری با لحاظ اندازه شرکت پرداخته میشود؛ و نام های تجاری نقدینگی سازمان را افزایش میدهند: نام های تجاری برتر قادرند بر سهم بیشتری از بازار حاکم باشند و در 1 Pascal 2 Dewet برخی موارد از سطح قیمت بالاتری بهره مند گردند."