چکیده:
محققان دریافته اند که بین جهت گیری بازار و عملکرد سازمانی رابطه وجود دارد. از سوی دیگر بین جهت گیری استراتژیک و عملکرد نیز رابطه وجود دارد و در این میان نقش بازارگرایی به عنوان تسهیل کننده این روابط بسیار حائز اهمیت است . با توجه به موارد مذکور در این تحقیق تلاش شد تا به این سوال پاسخ داده شود که آیا بین جهت گیری استراتژیک به عملکرد سازمانی و بازارگرایی در شرکت ماموت رابطه وجود دارد؟ شرکتی که در سال های فعالیت خود تلاش نموده تا با یک رویکرد برون نگر، بازار رقابتی را رصد نموده و با یک رویکرد درون زا عملکرد سازمانی خود را ارتقاء بخشد. در این مسیر تدوین استراتژیهای هدفمند در گروه صنعتی ماموت همواره مورد توجه قرار گرفته و به بازارگرایی به عنوان شاهراه دستیابی به مزیت رقابتی توجه شده است . متغیر مستقل در این تحقیق جهت گیری استراتژیک و بازارگرایی بوده و متغیر وابسته عملکرد سازمانی است . تحقیق حاضر از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از حیث روش از نوع تحقیقات همبستگی محسوب میشود که برای گردآوری داده های مورد نیاز متغیرهای ارائه شده در مدل نظری تحقیق ، از روش پیمایشی استفاده شده است . در این مطالعه برای تحلیل اولیه داده ها از Spss و برای آزمون فرضیه های مدل ، از مدل سازی معادلات ساختاری ١(SEM) با بهره گیری از تحلیل عاملی تاییدی، همچنین از نرم افزار مدل سازی معادلات ساختاری AMOS برای شناسایی روابط آماری بین گویه ها استفاده گردید. نتیجه بدست آمده از این پژوهش حاکی از تاثیر بیشتر بازارگرایی بر عملکرد سازمانی در جامعه نمونه نسبت به جهت گیری استراتژیک می باشد.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به موارد مذکور در این تحقیق تلاش شد تا به این سوال پاسخ داده شود که آیا بین جهت گیری استراتژیک به عملکرد سازمانی و بازارگرایی در شرکت ماموت رابطه وجود دارد؟ شرکتی که در سال های فعالیت خود تلاش نموده تا با یک رویکرد برون نگر، بازار رقابتی را رصد نموده و با یک رویکرد درون زا عملکرد سازمانی خود را ارتقاء بخشد.
شرکت های موفق بازارگرا در بازار ابر رقابتی امروز شرکت هایی هستند که با توجه به مجموعه جامعی از عوامل درون سازمانی از قبیل عوامل ساختاری و نیز عوامل غیرساختاری زیر بنای فرهنگی لازم جهت بازارگرایی و مشتری مداری را فراهم ساخته و همچنین با هدایت جمیع فعالیت های سازمان به سوی اطلاعات محوری و تولید و انتشار و پاسخگو بودن در قبال اطلاعات مربوط به تمامی ذینفعان کسب و کار به نتایج چشم گیری از قبیل منافع مالی، منافع بازار، مشتری، تعهد سازمانی و روحیه همکاری و همدلی در بین کارکنان به عنوان پیامدهای سازمانی دست می یابند (حیدرزاده و نایب زاده ، ١٣٨٨، ١٦).
با توجه به موارد مذکور در این تحقیق تلاش خواهد شد تا به این سوال پاسخ داده شود که آیا بین جهت گیری استراتژیک و بازارگرایی با عملکرد سازمانی در شرکت ماموت رابطه وجود دارد؟ شرکتی که در سال های فعالیت خود تلاش نموده تا با یک رویکرد برون نگر، بازار رقابتی را رصد نموده و با یک رویکرد درون زا عملکرد سازمانی خود را ارتقاء بخشد."