چکیده:
هدف از این پژوهش ، بررسی رابطه تاثیر برنامه ریزی استراتژیک در توسعه کارآفرینی و ارتقاء عملکرد صنایع شیلات استان هرمزگان (حوزه پرورش میگو) میباشد. جامعه آماری مدیران و کارشناسان و کارگرانی (کارمندان ) که در حوزه شیلات استان هرمزگان کار میکنند استفاده شده است . که تعداد آنان ٢٥٠ نفر میباشد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته شده ، که بعد از برآورد اعتبار و پایایی (از طریق تحلیل عامل ) در بین پاسخگویان توزیع گردید. پس از جمع آوری پرسشنامه ها با استفاده از ضرایب آماری متناسب با نوع متغیرها (آزمون های کولموگروف - اسمیرنوف و رگرسیون گام به گام ) محاسبه و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج آزمون فرضیات بیانگر این است که بین تمام ابعاد متغیر مدیریت (برنامه ریزی) استراتژیک و کارآفرینی سازمانی در سازمان شیلات استان هرمزگان رابطه معنادار و مستقیمی وجود دارد. نتیجه تحلیل رگرسیونی بیانگر این است که ابعاد برنامه ریزی استراتژیک و کارآفرینی سازمانی که دارای مقدار t برای این پارامتر (طبق قاعده خطای پنج درصد در ناحیه رد فرض صفر برای مقادیر خارج بازه ١/٩٦ تا ١/٩٦- هر پارامتر مدل )، بزرگتر از ١/٩٦ محاسبه شده است . لذا میتوان بیان نمود که فرضیه فوق با ٩٥ درصد اطمینان پذیرفته میشود، به عبارت دیگر مدیریت استراتژیک و کارآفرینی سازمانی دارای رابطه معنیداری به لحاظ آماری است .
خلاصه ماشینی:
"نتایج آزمون فرضیات بیانگر این است که بین تمام ابعاد متغیر مدیریت (برنامه ریزی) استراتژیک و کارآفرینی سازمانی در سازمان شیلات استان هرمزگان رابطه معنادار و مستقیمی وجود دارد.
Dickens & Ferrell رابطه بین کارآفرینی و ابعاد مدیریت استراتژیک : سه متغییر بنیادی رفتار کارآفرینانه عبارتنداز: شناسای فرصت ، انعطاف پذیری سازمانی، و توانایی سازمان در اندازه گیری تشویق و پاداش به رفتار نوآورانه و ریسک پذیری اقدامات مدیریت استراتژیک نیز در بررسی حاضر عبارتنداز:میزان کاوش محیطی، انعطاف پذیری در برنامه ریزی، افق زمانی، مشارکت در برنامه ریزی و ویژگی های کنترل .
ــ با توجه به نتایج فرضیه دوم مطابق جدول شماره ی چهار مشاهده می شود که بین بررسی انعطاف پذیری در برنامه ریزی و کارآفرینی سازمانی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد لذا : پیشنهاد می شود که به نظرات و پیشنهادات کارمندان سطوح پایین تر اهمیت داده شود و آن را با ارزش بدانند چرا که با افزایش آن کارآفرینی سازمانی افزایش می یابد.
ــ با توجه به نتایج فرضیه چهارم مطابق جدول شماره ی چهار مشاهده می شود که بین میزان مشارکت در برنامه ریزی و شدت کارآفرینی سازمانی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد لذا: پیشنهاد می شود که تشویق کارمندان بدلیل ارائه نظرات و پیشنهادات نوآورانه خود در برنامه ریزی، مد نظر قرار گرفته شود چراکه باعث افزایش کارآفرینی سازمانی افزایش می یابد.
ــ با توجه به نتایج فرضیه پنجم مطابق جدول شماره ی چهار مشاهده می شود که بین کنترل های استراتژیک و شدت کارآفرینی سازمانی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد لذا: پیشنهاد می شود که کارکنان پیوسته با استفاده از رویکردهای جدید، به سمت آینده حرکت کنند این امر باعث می گردد که در جهت افزایش کارآفرینی سازمانی تلاش شود."