Skip to main content
فهرست مقالات

اعتبار مآخذ فقهی و نقد نظریه انسداد

نویسنده:

(26 صفحه - از 61 تا 86)

کلید واژه های ماشینی : انسداد، حدیث، اخبار، ظن، حجیت، فیض، فقیه، خبر واحد، نقد، امام

خلاصه ماشینی:

"اینک با توجه به نکات یادشده آیا می‌توان ادعا کرد که اکثر روایات نه تنها علم‌آور نیست، بلکه ظنی هم نیست و یک سلسله ابزاری است که احکام الهی را در حد احتمال و خیال و شک حکایت می‌کنند؟ تمسک به وهم و ظن برای اثبات انسداد علمی عجیب اینکه آقای فیض با اینکه انسدادی است، بلکه اخبار را حتی مفید ظن هم نمی‌داندبرای اثبات نفوذ جعالان حدیث در اخباری که به دست ما رسیده، به خبر واحد فاسق‌ملحدی همچون ابن ابی العوجاء چنگ می‌زند که به قول ایشان «در پای میز محاکمه اعتراف‌کرد که من چهارهزار حدیث در کتابهای حدیثی شما وارد کرده‌ام‌» در اینجا چند سؤال مطرح است: 1 شما از کجا احراز کرده‌اید، بخصوص بر مبنای خودتان، که خبر ابن ابی العوجاء راست است؟ 2برفرض صحت این خبر به چه دلیل اخبار مجعول او به احادیث فقهی معتبری که فقها بدان تمسک می‌جویند مربوط است؟ 3 به چه دلیل همان کتابهایی که دست در آنها برده باقی مانده است و اصحاب متعهد و آگاه ائمه در آنها تجدیدنظر نکرده و به تحقیق و بررسی درباره تفکیک اخبار صحیح از مجعول نپرداختند. در ادامه آقای فیض در تضعیف اخبار آحاد فرموده‌اند: «برای ما مشخص نیست که این همه افراد مذاهب دیگر غیر امامیه که دوروبر امامان ما را گرفته و نزد آنان رفت و آمد داشته و درس حدیث می‌خوانده‌اند، از فطحیان، طاطریان، ناووسیان، کیسانیان، سنیان و غیره که احادیث‌بسیاری از قول امامان ما نقل کرده‌اند، چه هدفی داشته‌اند؟ آیا این وسیله‌ای نبوده برای اینکه احادیث دیگری به آنچه از امام شنیده‌اند بیفزایند و به خورد شیعیان امامان بدهند و در کتب حدیثی‌ما وارد کنند؟ » پاسخ این است که راویان غیرامامی در علم رجال شناخته شده‌اند; برخی توثیق شده (26) و جمعی تضعیف (27) و پاره‌ای از آنان تنها به ذکر مذهب (واقفی، کیسانی، عامی و..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.