Skip to main content
فهرست مقالات

رفتار حرفه ای در سیستمهای خبره حسابرسی

نویسنده:

مترجم:

(8 صفحه - از 76 تا 83)

کلید واژه های ماشینی : سیستمهای خبره، حرفه‌ای، حسابداری، اخلاق، رفتار حرفه‌ای اعضای حرفه کامپیوتر، آیین‌های رفتار حرفه‌ای اعضای حرفه، سیستمهای خبره حساب‌رسی، رفتار، حساب‌رسی، حسابرس

خلاصه ماشینی: "1990;Warner 1988 ] همان‌گونه که اعتماد بیش از حد به سیستمهای‌ خبره ممکن است نتایج زیانباری را،در زمینه‌هایی‌ مثل پزشکی به‌بار آورد در قلمرو حسابداری و حسابرسی نیز این امکان وجود دارد که کاربست‌ چنین سیستمهایی با برخوردهای جدی قانونی‌ مواجه شود و همچنانکه بر میزان پرونده‌های‌ مطرح شده در دادگاهها،در مورد معالجات غلط و کیفیت نامطلوب محصول بسرعت افزوده می‌شود، ممکن است حسابداران نیز به عنوان‌ استفاده‌کنندگان سیستم به طرح شکایت علیه‌ یکدیگر بپردازند. توضیح اینکه،اگر تمامی قضاوتهای موردنیاز جهت کار در این‌ زمینه براساس استنتاج،احکام و واقعیاتی باشد که‌ در بسته نرم‌افزاری سیستمهای خبره وجود دارد، به‌طورکلی متقاعد ساختن مشتریان و جامعه به‌ اینکه فقط CPA ها از کیفیت لازم برای استفاده از بسته‌های نرم‌افزاری سیستمهای خبره برخوردارند بسیار موجب تشویق بسیاری از گروههای غیر حسابدار برای ورود به این میدان شود. اگر قرار بر این است که‌ سیستمهای خبره به شکلی طراحی شوند که‌ متخصصان کمتر آشنا به کامپیوتر نیز بتوانند بسادگی و به شیوه‌ای اندرکنشی‌15از آنها استفاده‌ بکنند،می‌توان تصور کرد که بسته نرم‌افزاری‌ ایجاد شده به وسیله یک حسابدار،در اجرای‌ کارهای حسابرسی حسابداران دیگر نیز به کار آید. چه بسا پاسخ این‌ پرسش در تخصیص هزینه‌های ایجاد براساس‌ آنچه اصطلاحا«هدف هزینه»16یا«مبنای‌ فعالیت»17خوانده می‌شود باشد،ولی وقتی که‌ تمام هزینه‌های طراحی سیستم خبره مستهلک‌ شد آیا می‌بایست حق الزحمه خدمات را به میزان‌ درخور توجهی کاهش داد؟این درست است که‌ مبنای قضاوت حسابرسان را صرفا اصول رفتار حرفه‌ای تشکیل نمی‌دهد،ولی در رویارویی با مشتریان،موضوعات اخلاقی مربوط به حق الزحمه‌ براستی دارای اهمیت است و متأسفانه در مواردی‌ موجب انحراف قضاوتهای توأم با پیشداوری در کار حسابرسی می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.