Skip to main content
فهرست مقالات

متون دینی و هرمنوتیک

نویسنده:

(8 صفحه - از 129 تا 136)

کلید واژه های ماشینی : متن ،تفسیر ،فهم ،متون دینی ،روش نقد تاریخی ،مفسر ،تفسیر متون ،وحی ،انتظار ،متون دینی و هرمنوتیک ،انسان ،خدا ،نقد تاریخی متون دینی ،فکر ،فهم متون ،روشهای نقد تاریخی متون ،روش نقد تاریخی بررسی ،مواجهه ،تفسیر متون مقدس ،افق مفسر و صاحب متن ،روش نقد تاریخی بر جهان‌بینی ،تجربه ،سخن ،حال روش نقد تاریخی ،افق فهم مفسران ،علاقه مؤلف‌و صاحب متن ،خداوند ،صاحب متن ،انتظار و علاقه صاحب متن ،متون دینی و جهان‌بینی

خلاصه ماشینی:

"حال اینجا یک سؤال مطرح می‌شود و آن اینکه اگر نزدیک شدن به هیچ متنی بدون یک پیش فهم یا پیش فرض میسر نیست، چه باید کرد که پیش فهم مفسر به حساب متن گذاشته نشود؟ بدون پیش فهم نمی‌شود به تفسیر پرداخت ولی چگونه می‌توان از این آفت جلوگیری کرد که مفسر به پیش فهم قناعت کند و کوشش لازم را برای یافتن فکر مرکزی متن به عمل نیاورد و همچنین چگونه می‌توان پیش‌فهم درست را به دست آورد؟ دوم: نزدیک شدن به یک متن و تفسیر آن بدون وجود یک انتظار و علاقه اجتناب‌ناپذیر میسر نیست. ولی باز هم این مطلب کافی نیست واین سؤال مطرح است که از مساله «مواجهه با سخن خداوند» چگونه پیش‌فهمی می‌توان داشت؟ آیا این مواجهه، چیزی است که قبل از ورود در روند تفسیر هیچ گونه فهمی درباره آن نمی‌توان داشت و فقط با حصول مواجهه است که معلوم می‌شود این مواجهه چیست؟ عده‌ای چنین باوری دارند و می‌گویند چون این مواجهه از سنخ سایر مواجهه‌ها نیست و بکلی چیز دیگری است، هیچ پیش‌فهمی نمی‌توان ازآن داشت. ولی اگر کار به جایی برسد که مفسر بیابد که متون دینی دارند وی را تفسیر می‌کنند، نه اینکه او متون دینی را تفسیر می‌کند، در این صورت این متون در مراحل نهائی تفسیر، انتظار انسان از آنها را نیز دیکته خواهند کرد، سؤال دوم این است که در فهم متون دیگر ما می‌توانیم برخورد انتقادی بکنیم؟ در فهم متون دیگر مساله‌ای به نام بهتر فهمیدن می تواند مطرح شود. ولی آیا در تفسیر متون مقدس می‌تواند چنین مسائلی مطرح شود؟ فرض این است که این متون، الزامی هستند و باید سعی شود همان فکر مرکزی خود متن فهمیده شود; بدون هیچ اضافه و کم و کاست و تغییر."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.