چکیده:
ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻋﻤﻠﮑﺮد، ﻓﺮاﯾﻨﺪی راﻫﺒﺮدی و ﯾﮑﭙﺎرﭼﻪ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﭘﺎﯾﺪار را ﺑﺮای ﺳﺎزﻣﺎن از ﻃﺮﯾﻖ ﺑﻬﺒﻮد ﻋﻤﻠﮑﺮد اﻓﺮادی ﮐﻪ در آن ﮐﺎر ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ و ﺑﻪ وﺳﯿﻠﻪ اﯾﺠﺎد ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﻫﺎی ﻧﻘﺶآﻓﺮﯾﻨﺎن ﻓﺮدی و ﮔﺮوﻫﯽ ﺑﻪ ارﻣﻐﺎن ﻣﯽ آورد. ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻫﺎی ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﻃﻮر ﭼﺸﻤﮕﯿﺮی ﺑﺮ ﻋﻤﻠﮑﺮد و ﻓﺮاﯾﻨﺪﻫﺎی ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﺑﮕﺬارﻧﺪ. از اﯾﻦ ﻟﺤﺎظ، ﻣﻔﻬﻮم ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻢ ﺗﺮﯾﻦ و ﺳﺎزﻧﺪه ﺗﺮﯾﻦ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﻫﺎ در ﺣﻮزه ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ در ﺳﺎل ﻫﺎی اﺧﯿﺮ ﺑﻮده اﺳﺖ. اﯾﻦ اﺻﻄﻼح را ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﺑﺎر، ﺑﯿﺮ و رو (59-66 :1976) ﺑﻪ ﮐﺎر ﺑﺮدﻧﺪ. ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻣﻨﺎﺳﺐ اﺛﺮﺑﺨﺶ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﯾﮑﯽ از ﮐﻠﯿﺪﻫﺎی ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎﺳﺖ. ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺧﻮب ﺑﻪ ﻣﻌﻨﯽ ﺑﻬﺮهوری، ﮐﯿﻔﯿﺖ، ﺳﻮدآوری و ﻣﺸﺘﺮی ﻣﺪاری اﺳﺖ. ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ دﻟﯿﻞ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎی ﻣﻮﻓﻖ ﺟﻬﺎن، ﺗﻼش زﯾﺎدی ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﺗﺎ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ ﻋﻤﻠﮑﺮد و رﻓﺘﺎر ﮐﺎرﮐﻨﺎن را ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﮐﻨﻨﺪ و ﺑﻪ اﯾﻦ ﺗﻮﻓﯿﻖ دﺳﺖ ﯾﺎﺑﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻓﺮاﻫﻢ ﮐﺮدن اﯾﻦ ﻋﻮاﻣﻞ، ﺑﺮ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﮐﺎرﮐﻨﺎنﺷﺎن (ﻫﻢ از ﻧﻈﺮ ﻣﯿﺰان و ﻫﻢ از ﻧﻈﺮ ﮐﯿﻔﯿﺖ) ﺑﯿﻔﺰاﯾﻨﺪ. ﺑﺮای ارﺗﻘﺎی ﻋﻤﻠﮑﺮد و ﺑﻬﺒﻮد رﻓﺘﺎرﻫﺎی ﮐﺎرﮐﻨﺎن، ﺑﻪﻧﺤﻮی ﮐﻪ ﺑﻪ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﻨﺠﺮ ﺷﻮد ﺑﺎﯾﺪ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ ﻋﻤﻠﮑﺮد و رﻓﺘﺎر را ﺑﺸﻨﺎﺳﯿﻢ و آﻧﻬﺎ را ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﮐﻨﯿﻢ.
خلاصه ماشینی:
فصلنامه تحقيقات جديد در علوم انساني Human Sciences Research Journal سال سوم / شماره بيستم / بهار ١٣٩٦/ صص ١١٩-١٠٩ ١١٩-١٠٩ P / ٢٠١٧ / ٢٠ No / ٣ Vol مديريت مبتني بر عملکرد موسي شهابي کارشناس ارشد مديريت منابع انساني، دانشگاه پيام نوردليجان استان مرکزي.
ايران چکيده مديريت عملکرد، فرايندي راهبردي و يکپارچه است که موفقيت پايدار را براي سازمان از طريق بهبود عملکرد افرادي که در آن کار ميکنند و به وسيله ايجاد قابليت هاي نقش آفرينان فردي و گروهي به ارمغان ميآورد.
به زعم آرمسترانگ ٢ (٢٠٠٠: ١) مديريت عملکرد، فرايندي راهبردي و يکپارچه است که موفقيت پايدار را براي سازمان از طريق بهبود عملکرد افرادي که در آن کار ميکنند و به وسيله ايجاد قابليت هاي نقش آفرينان فردي و گروهي به ارمغان ميآورد.
ج - طراحي گردش کار اجرايي: براي اين که نظام عملکرد سازماني پس از طراحي خوب اجرا گردد، لازم است کليه مراحل با رعايت دو اصل خلاصه نويسي و سادگي تدوين و در اختيار افراد قرار گيرد که اين امر نياز به طراحي کارشناسي دارد، در اين مرحله لازم است گردش کارهاي زير طراحي شود: ــ نحوه انجام ارزيابي فردي با تمام جزئيات و مدت و.
الف - آموزش توجيهي: در اين مرحله لازم است پس از طراحي و آماده شدن طرح در مورد اهداف طرح ، چگونگي شکل گيري نظام مديريت عملکرد، نحوه ي اجراي آن ، کلاس هاي عمومي و خاص در سطوح مختلف سازمان برگزار شود؛ ب - تهيه بروشورهاي عملي : با تهيه بروشورهاي عملي که خلاصه و ساده تهيه شده ، با توزيع آن در بين کارکنان ميتوان به فرهنگ سازي کمک کرد.