چکیده:
ﻣﻘﺪﻣﻪ: ارزﺷﯿﺎﺑﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻃﯽ ﭼﻨﺪ دﻫﻪ ﮔﺬﺷﺘﻪ از ﺟﻤﻠﻪ ﺑﺤﺚ اﻧﮕﯿﺰﺗﺮﯾﻦ ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺮﺳﻨﻠﯽ و ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎی ﻣﺪﯾﺮﯾﺘﯽ ﺑﻮده اﺳﺖ. ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺗﺎﺛﯿﺮ ارزﯾﺎﺑﯽ ﻣﺪﯾﺮان آﻣﻮزﺷﯽ ﻣﻘﻄﻊ ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ دو ﺗﻮسط واﺣﺪ ﺑﺎزرﺳﯽ در آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﺷﻬﺮ ﻗﺪس ﺑﺮ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ آﻧﻬﺎ ﺑﻮده اﺳﺖ.
روش: ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ از ﺣﯿﺚ ﻫﺪف ﮐﺎرﺑﺮدی و ﺟﺰ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ اﺳﺖ و از ﺣﯿﺚ روش ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽ ﺷﻮد. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﺪﯾﺮان ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ دو آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﺷﻬﺮ ﻗﺪس در ﺳﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 94-1393 ﺑﻮدﻧﺪ ﮐﻪ ازﮐﻞ ﺟﺎﻣﻌﻪ، ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﺳﺎده، 45 ﻧﻔﺮ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻤﻮﻧﻪ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. ﺟﻬﺖ ﺟﻤﻊ آوری اﻃﻼﻋﺎت از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ «Achieve» ﻫﺮﺳﯽ و ﮔﻠﺪاﺳﻤﯿﺖ اﺳﺘﻔﺎده شد.
ﯾﺎﻓﺘﻪ: ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻﻞ از روش آﻣﺎری t ﺗﮏ ﮔﺮوﻫﯽ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﻧﻈﺮ اﻓﺮاد ﻧﻤﻮﻧﻪ ارزﯾﺎﺑﯽ ﻣﺪﯾﺮان آﻣﻮزﺷﯽ ﻣﻘﻄﻊ ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ دو ﺗﻮﺳﻂ واﺣﺪ ﺑﺎزرﺳﯽ آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﺷﻬﺮ ﻗﺪس ﺗﺎ ﺣﺪودی ﺑﺮ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ آﻧﻬﺎ تاثیر دارد. ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﯿﺮی: ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﺛﺮ ﺑﺨﺶ ﺑﻮدن ارزﯾﺎﺑﯽ ﻣﺪﯾﺮان آﻣﻮزﺷﯽ ﺑﺮ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ در ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﻣﯽ ﺗﻮان ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﺮﻓﺖ ﮐﻪ ارزﯾﺎﺑﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد در ﺗﺴﻬﯿﻞ اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻧﻘﺶ ﻣﻮﺛﺮی دارد و ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ اﻧﺒﻮﻫﯽ از مزیت ها را برای سازمان ها و کارکنان آنها ارزانی دارد.
خلاصه ماشینی:
"وهمچنین پیشنهادات کاربردی زیر ارایه می شود : - در فرآیند ارزیابی عملکرد صرفا کار و عملکرد افراد با توجه به ویژگی هایی هم چون سابقه ، تحصیلات ، سن و غیره در نظر گرفته شود و از مقایسه افراد با ویژگی هایی متفاوت خودداری شود؛ - پاداش و تقدیر از افراد پس از پایان دوره ارزیابی می تواند کمک شایانی در افزایش بهره وری نیروی انسانی کند، لذا ساز و کارهایی جهت پیاده کردن نظام ترفیعات و پاداش امری مهم و انگیزشی است ؛ - بهتر است قبل از دادن نمره ارزیابی،نقاط ضعف افراد بررسی گردد و دلایل آن را دقیقا مورد مطالعه قرار گیرد تا روشن شود که این کمی و کاستی از عملکرد مربوط به شخص بوده یا مربوط به عوامل سازمانی و تشکیلاتی نشأت گرفته است ؛ - در زمینه عدم تاثیر ارزیابی عملکرد بر روی عملکرد سازمانی از جنبه اعتبار ارزیابی، اهمیت دارد که فرد یا گروه ارزیاب از حمایت و اختیارات کافی از طرف مدیریت برخوردار باشد تا بتواند به طور اثربخش فرآیند ارزیابی را انجام دهد."