Skip to main content
فهرست مقالات

توزیع بار مالیات در ایران

نویسنده:

(8 صفحه - از 28 تا 35)

کلید واژه های ماشینی : مالیاتی ،مالیاتهای مستقیم ،توزیع بار مالیات در ایران ،وصول مالیات ،نظام مالیاتی ،املاک ،درآمدهای ،اقتصادی ،ظرفیت مالیاتی ظرفیت اقتصاد کشور ،دولت ،درصد وصول مالیاتهای مستقیم ،قانون مالیاتهای مستقیم ،درآمدهای مالیاتی ،قانون ،سهم وصولی مالیاتهای مستقیم ،ظرفیت مالیاتی ،تورم ،نسبت مالیات به تولید ناخالص ،اجتماعی ،مالیات بر ارث ،منابع مالیاتهای مستقیم ،منبع مالیاتی ،نسبت درآمدهای مالیاتی به ظرفیت ،بار مالی ،درصد پیش‌بینی درآمد مالیاتی ارث ،نرخهای مالیاتی ،سهم ،اجرای قانون مالیاتهای مستقیم ،انون مالیاتهای مستقیم ،میزان وصولی درآمدهای مالیاتی

خلاصه ماشینی:

"از طرفی هرچند اطلاعات ارائه شده‌ مؤید افزایش مالیاتهای مستقیم طی‌ سالهای گذشته می‌باشد ولی اگر به مسئله‌ حائز اهمیت تورم و تأخیر زمانی در وصول‌ مالیاتها توجه کنیم میزان کاهش واقعی در وصولهای مالیاتی را خواهیم داشت و به‌ طور مثال با نرخ فرضی 12 درصد تورم و تأخیر زمانی 12 ماه که خیلی کمتر از نرخ‌ تورم واقعی و یا تأخیر زمانی می‌باشد، جدول شماره 4 و نمودار شماره 3 این‌ مطلب را نشان می‌دهد که پس از تبدیل‌ ارزش واقعی،مالیاتها تا چه حد کاهش‌ یافته است و اگر نرخ تورم واقعی و تأخیرهای زمانی قانونی و غیر قانونی که در اغلب موارد به چند سال می‌رسد را در نظر قرار دهیم ارزش واقعی مالیاتها در بعضی از بخشهای مالیاتی بسیار اندک می‌شود. در زمینه مالیات تعاون ملی که برای‌ بازسازی خسارتهای جنگ تحمیلی وضع‌ شده است در ظرف مدت 3 سال اول اجرای‌ قانون در حدود 9 درصد پیش‌بینی‌ درآمدهای مالیاتی وصول شده و متوسط وصول درآمد سالانه این منبع در حدود 29/1 درصد وصول مالیاتهای مستقیم بوده‌ است و میزان وصول با رقم برآوردی‌ تفاوت فاحشی دارد و هدف قانونگذار از جهت توزیع درآمد و ثروت و کمک به‌ اجرای برنامه بازسازی عملا ناممکن و از نظر اقتصادی نیز آثار جبران‌ناپذیری به‌ لحاظ سرمایه‌گذاری بر اثر وضع و برقراری‌ این مالیات مترتب بوده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.