چکیده:
رشته نوظهور سرمایه فکری یک حوزه تحقیقاتی جدید برای محققان و دست اندرکاران سازمانی است که بر ایجاد مکانیزم های اندازه گیری جدید برای گزارش دهی متغیرهای ناملموس مانند سرمایه انسانی و رضایت مشتری و نوآوری تمرکز دارد، درک و بهره برداری از منابع ناملموس حیاتی مانند سرمایه فکری به حفظ و کسب مزیت رقابتی در سازمان ها کمک میکند. صنعت بانکداری از جمله صنایعی است که استفاده زیادی از منابع انسانی و دانش داشته که این منابع نامشهود بوده و سرمایه فکری محسوب میشوند. هسته رقابتی صنعت بانکداری تا حد زیادی بر توانایی تیم های مدیریت به منظور اداره نظام مند دانش و تجربه متکی بوده ، و همچنین به توانایی خلق مهارت های پیچیده فراهم آوردن سرمایه فکری برای سازمان ها جهت اداره موثر ریسک ها و خلق سود وابسته میباشد. از این رو پژوهش حاضر به بررسی تاثیر ابعاد سرمایه فکری بر توسعه توان رقابتی در صنعت بانکداری میپردازد، و از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی – پیمایشی میباشد. برای انجام این پژوهش ١٣٥ نفر از مدیران شعب بانک پاسارگاد استان گیلان به صورت تصادفی انتخاب شدند و با استفاده از ابزار پرسشنامه اطلاعات پژوهش گردآوری شد.به منظور تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری جهت تایید و یا رد فرضیه های تحقیق استفاده شد.نتایج به دست آمده از پژوهش نشان دهنده تایید هر سه فرضیه میباشند.با توجه به خروجی مدل ساختاری، مولفه های سرمایه انسانی،سرمایه ساختاری و سرمایه رابطه ای اثر معناداری بر توسعه توان رقابتی در شعب بانک پاسارگاد دارند و شدت تاثیر هریک از این عوامل به ترتیب درجه اهمیت برابر با ٠/٢٥، ٠/٢٢ و ٠/٤٤ برآورد گردیدند، و تاثیر متغیر سرمایه رابطه ای بر توسعه توان رقابتی بیشتر و نیرومندتر از سایر مولفه ها میباشد.
خلاصه ماشینی:
com چکيده رشته نوظهور سرمايه فکري يک حوزه تحقيقاتي جديد براي محققان و دست اندرکاران سازماني است که بر ايجاد مکانيزم هاي اندازه گيري جديد براي گزارش دهي متغيرهاي ناملموس مانند سرمايه انساني و رضايت مشتري و نوآوري تمرکز دارد، درک و بهره برداري از منابع ناملموس حياتي مانند سرمايه فکري به حفظ و کسب مزيت رقابتي در سازمان ها کمک ميکند.
با انجام اين پژوهش سعي ميشود مفاهيمي متناسب با نظام بانکي کشور درباره سرمايه فکري و اجزاي آن و همچنين توسعه توان رقابتي در صنعت بانکداري ارائه گردد، و پس از تهيه ي شاخص هايي براي اندازه گيري متغيرهاي اصلي پژوهش با استفاده از تحليل عاملي تأييدي،مدل ساختاري مناسبي ترسيم و تحليل شود.
رشـته نوظهـور سـرمايه فکـري يـک حـوزه تحقيقاتي جديد براي محققان و دست اندرکاران سازماني است که بر ايجاد مکانيزم هاي اندازه گيري جديـد بـراي گـزارش دهـي متغيرهاي ناملموس مانند سرمايه انساني و رضايت مشتري و نوآوري تمرکز دارد، درک و بهره برداري از منابع ناملموس حيـاتي مانند سرمايه فکري به حفظ و کسب مزيت رقابتي در سازمان ها کمک مي کند(مراديکيا و تميمـي،١٣٩٥،ص ١).
بدين منظور متغير سرمايه رابطه اي با ٤ شاخص (گويه ) سنجيده شد که نتايج حاصل از آزمون شاخص هاي اين عوامل نشان ميدهد که در سطح اطمينان ٩٥٪ معنادار ميباشند و به منظور بررسي استاندارد بودن بارهاي عاملي،تمامي گويه ها بيشتر از مقدار(٠/٥) بدست آمدند و همچنين با رسم مدل ساختاري پژوهش مشخص گرديد که مؤلفه سرمايه رابطه اي اثر (٠/٤٤) و مثبتي بر توسعه توان رقابتي در صنعت بانکداري دارد.