Skip to main content
فهرست مقالات

عقلانی بودن اسما و صفات خداوند از دیدگاه قاضی سعید قمی

نویسنده:

(11 صفحه - از 122 تا 132)

کلید واژه های ماشینی : قاضی سعید قمی ،قاضی سعید ،صفات ،دیدگاه قاضی سعید قمی ،عقل ،ذات ،خداوند ،واجب‌الوجود تعالی شانه ،کانت ،تعالی ،اسما و صفات خداوند ،اسما و صفات حق ،صفات خداوند از دیدگاه قاضی ،حق ،مساله اسما و صفات حق‌تعالی ،صفات واجب‌الوجود تعالی شانه ،صفات حق تبارک و تعالی ،واجب‌الوجود ،فیض کاشانی ،اشتراک ،کاشانی و قاضی سعید قمی ،واجب‌الوجود تعالی شانه مجموع ذات ،واجب‌الوجود تعالی شانه متصف ،حکما ،شرع ،معنی ،لفظی ،عین ،قاضی سعید اقوال ،فیض کاشانی و قاضی سعید

خلاصه ماشینی:

"و مخفی نماند که مناقشه مزبور لفظی بود و ما در ابطال این مذهب به همین قدر اکتفا نکرده‌ایم، بلکه تحقیق حال در این مقام همان است که سابقا برهان آن را در باب صفات سلبیه مذکور ساختیم که اتصاف واجب الوجود تعالی شانه به هیچ امری از امور ممکن نیست; خواه آن امور سلبی بوده باشند و خواه ایجابی. قاضی سعید قمی در بسیاری از آثار خود، بخصوص در کتاب کلید بهشت، به مسلک استاد رفته و مانند رجبعلی تبریزی وجود و سایر صفات کمالیه را میان واجب و ممکن مشترک لفظی دانسته است. ولی در عین حال این نکته را یادآور می‌شود که آنچه کانت آن را تحت عنوان تناقضهای احکام عقل و عدم توانایی ادراک از وصول به ساحت مابعد الطبیعة ابراز می‌دارد، قاضی سعید قمی نیز به عنوان دیگر و با زبان و اصطلاحی متفاوت درباره وجود و اسما صفات حق تبارک و تعالی به رشته نگارش می‌آورد. آنچه در اینجا ذکر شد به روشنی نشان می‌دهد که فیض کاشانی در عین اینکه یک محدث است و به مضامین روایات نیز سخت التزام دارد، احکام عقل را در زمینه امور دنیوی و ساحت معنویت معتبر دانسته و باب آن را به عالم اسما و صفات حق مفتوح می‌شناسد. جای هیچ گونه تردید نیست که قاضی سعید قمی در محضر درس فیض کاشانی حضور پیدا کرده و از اندیشه‌های تابناک وی بهره گرفته است، ولی موضع‌گیری این عارف روشن‌ضمیر در برخی از مسائل به گونه‌ای است که با موضع فیض کاشانی در همان مساله فرسنگها فاصله دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.