Skip to main content
فهرست مقالات

معقولیت اعتقادات دینی

نویسنده:

(16 صفحه - از 150 تا 165)

کلید واژه های ماشینی : اعتقادات ،معقولیت اعتقادات دینی ،دینی ،معقول ،نظریه فطرت ،اعتقادات دینی ،ضابطه ،تمییز ،اثبات معقولیت دستگاه اعتقادات دینی ،براهین ،ضابطه تمییز بنیان‌انگاری کلاسیک ،بنیان‌انگاری کلاسیک ،استنتاج ،قراین ،تقریر از نظریه فطرت ،اعتقادات پایه ،ضابطه تمییز در بنیان‌انگاری کلاسیک ،ضابطه تمییز اعتقادات پایه ،پایه تقریری از نظریه فطرت ،مبنای ،محوری‌ترین اعتقاد دینی ،اثبات معقولیت اعتقادات دینی ،تحت‌شرایط ،دستگاه اعتقادات معقول ،دستگاه اعتقادات دینی ،بنیان‌انگاران مجموعه اعتقادات ،اعتقاد به وجود خداوند ،تمییز اعتقادات پایه از اعتقادات ،روش ،تقریر از بنیان‌انگاری ضابطه

خلاصه ماشینی:

"آیا می‌توان تقریری از نظریه فطرت به دست داد که حاکی از معقولیت اعتقادات دینی باشد؟ به بیان دیگر آیا می‌توان ادعا کرد که «اعتقاد به وجود خداوند (به عنوان محوری‌ترین اعتقاد دینی) فطری است; بدین معنا که پذیرفتن آن بدون تمسک به قراین و شواهد و براهین معقول است؟» این نوشتار درپی تبیین و تحکیم این مدعاست. از سوی دیگر، همچنان که اشاره شد، فرض مطلوب در این نوشتار آن بود که نشان دهیم «اعتقاد به وجود خداوند (به عنوان محوری‌ترین اعتقاد دینی) فطری است; بدین معنا که پذیرفتن آن بدون تمسک به قرائن و شواهد و براهین معقول است‌» (نگا. بنابراین اگر ایشان این اعتقاد را از سایر اعتقادات خود استنتاج نکرده باشند (یعنی آن را به روش پایه به دست آورده باشند)، در این صورت اعتقادشان به وجود خداوند، واقعا پایه خواهد بود. آیا واقعا پایه‌دانستن اعتقاد به وجود خداوند، جوازی به دست نمی‌دهد که هر اعتقادی را، اگرچه یاوه و گزافه‌آمیز، پایه بدانیم؟ به بیان دیگر، آیا با این کار، نوعی ضدیت‌با عقل را ترویج نکرده‌ایم؟ پاسخ این پرسش، بسته به مقصود منتقد، دو شق می‌یابد: (1) اگر مقصود از این پرسش آن باشد که دینداران حتما ولاجرم باید بپذیرند که فلان اعتقاد گزافه‌آمیز (برای مثال اعتقاد به بازگشت «کدو تنبل بزرگ‌» (18) ) واقعا پایه است، در اشتباه هستند. منتقدان آرای پلنتینجا مدعی‌اند که بنابر مبنای وی اگر به دلیل شرایط محیطی و ذهنی خاص کسی احساس کند که کدوتنبل بزرگ را به چشم می‌بیند و در نتیجه باور کند که کدوتنبل بزرگ به کشتزار آمده است، در آن صورت این اعتقاد واقعا پایه خواهد بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.