Skip to main content
فهرست مقالات

بازدهی سرمایه گذاری در سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در سال 1375 و راه کارهای آینده

نویسنده:

(8 صفحه - از 3 تا 10)

کلید واژه های ماشینی : بورس اوراق بهادار تهران، بازده‌ی، شرکتهای پذیرفته‌شده در بورس اوراق، بورس، سهام شرکتهای پذیرفته‌شده در بورس، سرمایه، بازار، بازده‌ی سرمایه‌گذاری در سهام، بورس تهران، بازار بورس تهران، سهام، سرمایه‌گذاری، اطلاعات، مدیریت بورس اوراق بهادار تهران، میانگین اندازه بازار شرکتهای بزرگ، اندازه بازار، شاخص بورس، شرکتهای پذیرفته‌شده در بورس تهران، میانگین اندازه بازار، میانگین، بازده‌ی بازار، عملکرد کلیت بازار بورس تهران، فرمول، سرمایه‌گذاری در بورس اوراق، دکتری مدیریت بورس اوراق بهادار، میانگین بازده‌ی سهام معادل، قیمت سهام، بازده‌ی سرمایه‌گذاری در شرکتهای پذیرفته‌شده، قیمت سهام شرکتهای پذیرفته‌شده، میانگین اندازه بازار معادل

خلاصه ماشینی: "شاخص‌ بورس بعنوان یکی از متغیرهای ارزیابی‌ عملکرد بازار متغیر مطلوبی است ولی‌ به تنهایی نمی‌تواند عملکرد بازار را نشان‌ دهد،زیرا شاخص بورس نسبت میانگین‌ وزنی قیمت سهام شرکتهای پذیرفته شده (به تصویرصفحه مراجعه شود) در بورس تهران در یک تاریخ معین به‌ میانگین وزنی قیمت سهام در تاریخ پایه‌ می‌باشد. علت اینکه شاخص‌ نمی‌تواند به تنهایی بازده بازار را نشان دهد آنست که در بعضی موارد تصمیمهای‌ مجامع عمومی شرکتهای پذیرفته شده در بورس در خصوص تقسیم سود نقدی باعث‌ کاهش قیمت سهام می‌شود و در محاسبات‌ شاخص بورس تهران اثر مستقیم سود نقدی‌ بعنوان یک متغیر جدی در ارزیابی عملکرد سرمایه‌گذاری ندیده گرفته می‌شود و علت‌ اینکه شاخص نمی‌تواند بازدهی یکایک‌ سرمایه‌گذاریها را نشان دهد این است که‌ ارزیابی بازدهی هر سرمایه‌گذاری برای‌ سرمایه‌گذار از فرمول 1 حاصل می‌شود. برای‌ اینکه نشان دهیم بازدهی سرمایه‌گذاری در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق‌ بهادار تهران برای همه سرمایه‌گذاریها یکسان نبوده و نوسانات این بازدهی را مورد مطالعه قرار دهیم،بازدهی‌ سرمایه‌گذاری 189 شرکت از شرکتهای‌ پذیرفته شده در بورس تهران طی دوره‌ای از تاریخ 28/12/74 تا 28/12/75 را بر اساس‌ فرمول 1 محاسبه کرده و نتایج را به شرح‌ جدول شماره 1 اعلام می‌داریم. بازدهی و ریسک گزینش برای هر یک از 18 گروه صنعت(که 3 گروه بعلت بازدهی‌ منفی حذف شده‌اند)بصورت وزنی و متناسب با اندازه بازار محاسبه شده و سپس‌ (به تصویرصفحه مراجعه شود) بر اساس ضریب تغییرات جدول شماره 3 رتبه‌بندی گردید و در نمودار شماره 1 قابل‌ ملاحظه است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.