چکیده:
بسیاری از تهدیدهای محیط زیستی، تخریب منابع و آلوده سازی محیط نتیجه فعالیتهای انسانی است؛ ازاین رو آموزش محیط زیست به دانش آموزان از موثرترین شاخصها در افزایش و ارتقای آگاهی های جامعه قلمداد می شود. امروزه تدوین معیارهای انتخاب مدارس سبز با تاکید بر حفاظت از محیط زیست به یکی از مهم ترین مسائل سازمانهای مسئول تبدیل شده است. پژوهشگران معیارهای متعددی را برای ارزیابی مدارس سبز برشمرده اند که باوجود تعدد، دارای همگرایی قانع کننده هستند. استانداردهای مدارس سبز که شامل فضای فیزیکی، فرهنگ سازمانی و اهداف آموزشی هستند، نمودی کلی از یک مدرسه سبز را فراهم می کنند. فقدان مدارس سبز در میان مدارس کشور ضرورت وجود معیارهای استاندارد را که همچون مدل اطلاعاتی،تصمیم گیران را در ایجاد مدارس فوق یاری می دهد بیشتر آشکار می سازد. تدوین این معیارها و چگونگی به کارگیری آنها از طریق روش شناسی، موجب می شود که دامنه انتخابهای نادرست محدود و گزینش این مدارس از حیطه افراد غیرمتخصص خارج شود و به روشهای سلیقه ای، ذهنی و توصیفی لگام زده شود تا این اقدام با برخورداری از پشتوانه علمی، در حیطه حرفه ای گری و متخصصان قرار گیرد. در این تحقیق1 با استفاده از رویکردهای تصمیم گیری چند معیاره فازی، معیارهای استاندارد مدارس سبز کشور ایران در قالب 14 معیار اصلی و 28 معیار فرعی تدوین شده است. در پایان نیز سعی شد با ارائه راهکارهای مناسب، به مدیران این مدارس به منظور مدیریت هر چه بهتر محیط زیستی یاری شود.
خلاصه ماشینی:
در این تحقیق ١ با استفاده از رویکردهای تصمیم گیری چند معیاره فازی، معیارهای استاندارد مدارس سبز کشور ایران در قالب ١٤ معیار اصلی و ٢٨ معیار فرعی تدوین شده است .
این برنامه با هدف آموزش محیط زیست در نظام رسمی کشور در هفت مرحله و بر اساس رهنمودهای طرح مدیریت محیط زیست و ممیزی اکو٢ برنامه ریزی شده است که بر اساس آن طیف وسیعی از افراد ذینفع شامل مدیران ، معلمان ، خانواده ها، دانش آموزان و اولیای مدرسه ، با محوریت دانش آموزان مورد آموزش قرار میگیرند و در نهایت مدارس عضو پس از گذراندن موفقیت آمیز مراحل هفتگانه برنامه ، پرچم ویژه مدارس اکولوژیکی را دریافت میکنند.
اکنون این سؤال مطرح است که شاخصهای استاندارد مدیریت سبز در مدارس ایران چیست ؟ بر این اساس مدارس ایران باید با استفاده از ابزارهای مناسب سطح فعلی آمادگی مدرسه خود را برای به کارگیری معیارهای محیط زیستی ارزیابی کنند و سپس با انجام دادن مطالعات تطبیقی و شناخت وضعیت مطلوب ، در کاهش فاصلۀ میان این دو (آنچه هست و آنچه باید باشد) بکوشند.
LEED (Leadership in Energy and Environmental Design( مدارس سبز، ساختمانهای طراحی شده برای حفاظت از محیط زیست هستند که با عملکرد بالا ازنظر مصرف انرژی کارآمدند.
خبرگان انتخاب شده در این پژوهش ، اعضای کارگروه مدارس سبز کشور هستند که سازمان حفاظت از محیط زیست آنان را به عنوان متخصصان این حوزه معرفی کرده است .