چکیده:
اگرچه تلاشهای زیادی برای بررسی فیلم «جدایی نادر از سیمین» ساختهی اصغر فرهادی صورت گرفته است، اما هنوز جنبههای زیادی از آن کشفنشده مانده است. درحقیقت مسئلهی این مقاله آن است که نظامهای گفتمانی مختلف بازنماییشده در فیلم کداماند و چه نسبتی با گفتمانهای حاکم بر ایران دههی هشتاد دارند. دغدغهی دیگر این مقاله ارائهی روشی مناسب برای تحلیل فیلم است. ازاینرو، بهکمک نظریهی گفتمان لاکلائو و موف و طراحی یک روش سه مرحلهای، تلاش شد الگوی مناسبی برای تحلیل فیلم ارائه شود. با کمک این روش، مشخص شد که چهار خردهگفتمان فرهنگ اسلامی، ایرانی، غربی و حکومتی در فیلم حضور دارند، ولی دو گفتمان بنیادینی که جامعهی ایران را دوپاره کردهاند، گفتمانهای سنت و مدرنیته هستند. بههمینسبب، بسیاری از تضادهایی که در فیلمهای ایرانی مشاهده میشود، حاصل تقابل میان این دو گفتمان است.
While many researches have been carried out on Farhadi's A Separation، still major questions remain unanswered. Which discourses does the film represent and how are they related to dominant discourses of Iranian society? Resorting to Laclau and Mouffe's discourse theory، the present study offers a three- stage framework for answering the above questions. The results show that A Separation depicts four micro-discourses، i.e. Islamic، Iranian، Western، and official، as well as two macro-discourses، modernity and tradition. The opposition between these two discourses is the reason behind many conflicts visible in Iranian films.
خلاصه ماشینی:
نشانه شناسی گفتمانی یک «جدایی » سید علی اصغر سلطانی عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع ) (علمی ـ پژوهشی) دوره ٢١، شماره دو: ٧٢-٤٣ شاپا ٢٨٠٩-١٠١٠ نمایه در ISC دریافت ٩٣/٢/١٥ پذیرش ٩٣/١٢/١١ چکیده اگرچه تلاش های زیادی برای بررسی فیلم «جدایی نادر از سیمین » ساخته ی اصغر فرهادی صورت گرفته است ، اما هنوز جنبه های زیادی از آن کشف نشده مانده است .
با کمک این روش ، مشخص شد که چهار خرده گفتمان فرهنگ اسلامی، ایرانی، غربی و حکومتی در فیلم حضور دارند، ولی دو گفتمان بنیادینی که جامعه ی ایران را دوپاره کرده اند، گفتمان های سنت و مدرنیته هستند.
یکی از مشکلاتی که در اثر سلطانی (١٣٨٦) وجود دارد این است که محقق با مفروض گرفتن وجود گفتمان های کلان تر به سراغ فیلم میرود و در سایه ی پیش فرض هایی ازپیش موجود آن را تحلیل میکند.
به طور خلاصه مشخص شد که تاکنون از روش های مختلفی مانند نشانه شناسی بارت ، نظریه ی لاکلائو و موف ، تحلیل گفتمان انتقادی و تحلیل قدرت فوکویی برای تحلیل فیلم استفاده شده است .
همان طور که جدول بالا نشان میدهد، نادر فردی از طبقه ی متوسط است که علیرغم داشتن گرایش های وطن دوستانه و ملیگرایانه ، شاید در زمانی پیش از آن چه در فیلم نشان داده شده است ، میان رفتن به غرب یا ماندن و مبارزه کردن دودلی داشت .
این خانواده نیز از قشر متوسط جامعه است و نادر و سیمین ، دو شخصیت اصلی فیلم ، در دو قطب نظام معنایی این خانواده قرار گرفته اند.