چکیده:
این پژوهش تلاشی است برای بهدست دادن توصیفی نظاممند از وضعیت کنونی دینداری جوانان در شهر تهران. توصیف وضعیت کنونی برمبنای فراتحلیل نتایج 15 تحقیق متأخر دربارهی ابعاد مختلف دینداری جوانان تنظیم شده است؛ بدینترتیب که نتایج کمّی بهدست آمده از ترکیب این 15 تحقیق، با تکیه بر مفاهیم و گزارههایی که از نظریات مطرح در مطالعات فرهنگی استخراج شدهاند، بازخوانی شده و از نو سازماندهی گردیدهاند. با اتخاذ این منظر (مطالعات فرهنگی)، ابعاد جدیدی از رفتارها و ذهنیات دینی جوانان آشکار شده که تاکنون از نگاه رویکردهای کلاسیک جامعهشناختی و نیز رویکردهای دینی مغفول ماندهاند؛ ابعادی چون شخصیشدن قرائت از دین، تمایل به قرائت سهلگیرانه، معناسازی خودمحورانه برای پدیدههای دینی، لذتجویی و تنوعطلبی در قالب دین و ....
This study is an attempt to present a systematic description of the current state of youth religiosity in Tehran. The description is based on the meta-analysis of 15 recent studies of various aspects of youth religiosity. The quantitative results obtained from these 15 studies have been interpreted and reorganized based on concepts and propositions derived from theories of cultural studies. By adopting this perspective، i.e. that of cultural studies، a new dimension of religious behavior and mindset of young people is revealed; one that has been neglected by classical sociological and also theological approaches. This dimension includes personalized interpretations of religion، tendency to permissive interpretations، attributing self-centered meanings to religious phenomena، and seeking pleasure and change in religious routines، among others.
خلاصه ماشینی:
در این مقاله آرای جمعی از نظریه پردازان مورد بررسی قرار گرفته است ، که عبارتند از: نظریه ی دین نامرئی توماس لوکمان (دیوی ٢ ١٩٩٨)، اشکال جدید دین از دیدگاه پیتر برگر (برگر و دیگران ١٣٨١ و برگر ١٣٨٤)، آرای دانیل هرویولوژه درباره ی دین و آرمان شهر مدرن و نیز دین به مثابه زنجیره ی حافظه (دیوی، ١٩٩٩)، نظریه ی رمزگذاری و رمزگشایی استوارت هال (هال ١٣٨٢)، نظر دوسرتو درباره ی خوانش های بدیل متون دینی به مثابه مقاومت تاکتیکی 1 Essentialism 2 Davie (دوسرتو ١٩٨٤ و باوئرشمیت ١ ٢٠٠٠)، آرای جان فیسک درباره ی دین و مقاومت در زندگی روزمره (فیسک ١٣٨٠ و استوری ١٣٨٦)، جایگاه دین به مثابه فرهنگ مصرفی از دیدگاه مایک فدرستون (فدرستون ١٩٩١)، نظریه ی دین پسامدرن زیگمونت باومن (باومن ١٩٩٩)، و آرای کوین هترینگتون درباره ی جمع های عاطفی (بنت ١٣٨٦).
حداقل لازمی که فقط دین از عهده ی آن برمی آید )یا کانون دین(، عبارت است از تعیین معنای غایی زندگی و جایگاه بشر در جهان هستی، فراهم نمودن امکان تجربه ی شهودی برای 1 جزئیات در نسخه ی اصلی این پژوهش با این مشخصات موجودند: مریم عالم زاده ) 1387 ( بررسی ظرفیت ها و محدودیت های گفتمان های دینی در فهم و تبیین وضعیت کنونی دین داری جوانان در شهر تهران؛ پایان نامه ی کارشناسی ارشد رشته ی مطالعات فرهنگی، دانشکده ی علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، استاد راهنما: دکتر مقصود فراستخواه.