چکیده:
پژوهش حاضر باهدف بررسی تاثیر کنش استاد در کلاس درس و ویژگیهای دانشجویان بر عملکرد تحصیلی انجام یافت. روش پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی – کمی و ازنظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی و از نوع همبستگی و بهطور مشخص مبتنی بر تحلیل مسیر بود. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی تعداد 275 نفر دانشجو انتخاب شدند. دادهها از طریق پرسشنامه تدریس اثربخش ژیلابی (1390)، پرسشنامه خودتنظیمی بوفارد و پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس جمعآوری گردید. روایی و پایایی ابزارها مورد بررسی قرار گرفت. نتایج، حاکی از وجود رابطه مثبت و معنادار بین تدریس اثربخش، خودتنظیمی و انگیزه پیشرفت با عملکرد تحصیلی بود که بیشترین میزان همبستگی به رابطه بین انگیزه پیشرفت و تدریس اثربخش و کمترین میزان همبستگی به رابطه بین عملکرد تحصیلی و خودتنظیمی مربوط میشود. شاخصهای کلی آزمون مدل پژوهش، حاکی از برازش کلی مدل تدوینشده برای ارتباط بین کنش استاد در کلاس و ویژگیهای دانشجویان بر عملکرد تحصیلی است. متغیر تدریس اثربخش (کنش استاد) و انگیزه پیشرفت به ترتیب 0.18 و 0.16 درصد از واریانس عملکرد تحصیلی را تبیین میکنند. به نظر میرسد استادان با مدیریت بهتر کلاس درس و بهکارگیری روشهای تدریس اثربخش و همچنین با تقویت انگیزه پیشرفت و آموزشهایی برای یاددهی راهبردهای خودتنظیمی، میتوانند میزان موفقیت تحصیلی دانشجویان را افزایش دهند.
The present study examines the impact of Master classroom interactions and student academic performance characteristics of were evaluated.
Methods: The present study In terms of purpose، Applied- Quantitative and In terms of data collection، descriptive and Correlation type and In particular based on path analysis was. Azerbaijani madani shahid students have formed the study sample. That uses stratified random sampling were selected. The subjects were 275 male and female students constitute present Study. Data from the questionnaires Zeilabi Effective Teaching (2013)، and self-regulation Bofard and Hermen Achievement Motivation questionnaires were collected.
Results: The results indicated a significant positive relationship between effective teaching، self-regulation and achievement motivation and academic performance. the most correlation depends on the relationship between achievement motivation and effective teaching and the least correlation depends on the relationship between academic performance and self-regulation. The general parameters of the research model test indicates the total fitness of the developed model to investigate the relationship between teacher’s action in the classroom and students' characteristics (features) on academic performance. Effective teaching variables (interactions teacher) and achievement motivation respectively in the 18/0 and 16/0% of the variance in academic performance are explained.
Conclusion: It seems that with better management classroom and masters using effective teaching methods And reinforcement achievement motivation and training strategies for teaching self-regulation can increase the success rate of students.