چکیده:
امروزه لازمه موفقیت در عرصه یادگیریهای دانشگاهی و سازمانی، بهروز بودن دانش و مهارت و خودراهبر بودن فراگیران است و یادگیری خودراهبر بهعنوان موضوعی کلیدی در نظامهای آموزش عالی، توجه را بهسوی خود معطوف نموده است. یادگیری خودراهبر که برگرفته از آموزش بزرگسالان است، تحت تاثیر متغیرهای دیگری نیز قرارگرفته و با آنها در ارتباط است که اثربخشی تدریس اساتید و خودکارآمدی پژوهشی ازجمله آنها میباشند. بر این اساس، پژوهش حاضر باهدف بررسی روابط اثربخشی تدریس اساتید با خودکارآمدی پژوهشی و یادگیری خود راهبر در دانشجویان انجام شد. روش پژوهش، توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان دانشگاه ارومیه در سال تحصیلی 94-1393 بودند (6500 نفر) که با استناد به جدول مورگان و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای نسبتی، 293 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش سه پرسشنامه استاندارد اثربخشی تدریس (صفری، 1390)، خودکارآمدی پژوهشی (بیشک و همکاران ، 1996) و یادگیری خودراهبر (فیشر و کینگ ، 2010) بودند که روایی و پایایی آنها بررسی و تایید شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها نیز از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها حاکی از آن بودند که اثربخشی تدریس اساتید با خودکارآمدی پژوهشی و یادگیری خودراهبر رابطه مثبت و معنیدار دارد. همچنین خودکارآمدی پژوهشی در رابطه بین اثربخشی تدریس اساتید و یادگیری خودراهبر، نقش میانجی را ایفا میکند.
Nowadays، updated knowledge and skills and being self directed learners are the prerequisite for success in college and organizational learning. There has been a lot of concern about self directed learning as a key issue in higher education systems. Self directed learning، derived from adult education، is also influenced by other variables like efficiency of faculty teaching and research self efficiency. Therefore this study aimed to investigate the relationship between efficiency of faculty teaching with research self efficiency and self-directed learning among students. The research method was descriptive and correlational. The statistical universe of this study was all students (N 650) in Urmia University in the academic year of 2014-2015. According to Morgan table and using proportional stratified sampling، 293 subjects were selected as sample. The research instruments were 3 standardized questionnaires: Teaching Effectiveness Questionnaire (Safari، 2012)، research self-efficacy (Bieschke et al.، 1996) and self-directed learning (Fisher and King، 2010).Their reliability and validity were examined and approved. Structural equation modeling was used for data analyzing. The findings show that efficiency of faculty teaching and research self efficiency and self-directed learning have a significant positive correlation. And in relationship between efficiency of faculty teaching and self-directed learning، Research efficacy plays an intermediary role.