چکیده:
بررسی آثار انفجار ناشی از حملههای هوایی و موشکی بر روی سازههای مدفون یکی از موضوعات دارای اهمیت در پدافند غیرعامل محسوب میباشد. در این مقاله از روش شبیهسازی عددی برای تحلیل و شبیهسازی اثر انفجار سطحی روی تونل مدفون استفاده میگردد. شبیهسازی عددی با استفاده از هیدروکد توانمند LS-DYNA انجام شده است. فرآیند شبیهسازی آثار ناشی از انفجار بر سازههای مدفون شامل چهار مرحله؛ شکلگیری چاله انفجاری، انتشار امواج از میان خاک، اندرکنش خاک و سازه مدفون و پاسخ دینامیکی سازه میباشد. به منظور ارزیابی پاسخ دینامیکی سازه در برابر انفجار تحلیل ابعادی شامل اثر وزن خرج انفجاری و عمق سازه مدفون انجام میگیرد و موج فشاری پیشرونده در خاک، تنش موثر ون مایسز و شتاب بر روی دیواره بررسی میگردد. برای صحت سنجی نتایج بهدستآمده از حل عددی با پاسخهای حاصل از روابط تحلیلی و آییننامهای مقایسه شده است.
خلاصه ماشینی:
"/ شکل 10- شتاب عمودی در خاک در اعماق مختلف (حالت محاسباتی 0) لازم به ذکر است زمانی که خرج انفجاری متراکم و منفجر میشود، یک موج انفجاری ایجاد میگردد که تاکنون روابط متعددی توسط محققان مختلف برای محاسبه بیشینه فشار شوک این امواج ارائه شده است.
/ شکل 23- مقایسه پیک شتاب در مسیر 1 برای حالت محاسباتی 1 الی 3 4– نتیجهگیری در این مقاله اثرات انفجار سطحی واقع بر یک تونل مدفون با استفاده از هیدروکد LS-DYNA تحلیل و با مطالعه پارامتری، شامل اثر وزن خرج انفجاری و عمق سازه مدفون در یک مدل عددی، موج انفجار پیشرونده در خاک، تنش موثر ونمایسز و همچنین شتاب دیواره و ایمنی پوشش داخلی تونل بر مبنای معیارهای تخریب بررسی گردید.
از مجموع مباحث مطرحشده میتوان نتایج زیر را بیان نمود: 1- در طراحی سازههای مدفون تحت اثر بارهای انفجاری برای دستیابی به مدلی که شبیهسازی نزدیکتری به واقعیت ارائه دهد، نیاز به در نظر گرفتن رفتار کل سامانه شامل شکلگیری چاله انفجاری، انتشار امواج شوک از میان خاک، اندرکنش خاک- سازه مدفون و پاسخ سازه در یک مدل شبیهسازی شده، میباشد.
همانطور که مشاهده گردید نتایج عددی حداکثر مقادیر فشار تقریبا از مرتبه بزرگی مقادیر پیشبینی آئیننامه ارتش امریکا (TM5-855-1) میباشد ولی به دلیل آن که در آییننامه فرض بر این است که عمق دفن خرج به اندازه کافی بزرگ باشد تا یک محدوده کامل انفجار شکل بگیرد (ضریب جفتشدگی f=1) درحالیکه در مدل مورد بررسی، انفجار در سطح مشترک هوا و خاک شکل گرفته است."