Skip to main content
فهرست مقالات

حجاب در قرآن

نویسنده:

ISC (7 صفحه - از 53 تا 59)

کلید واژه های ماشینی : پوشش، روایت، المرأة، زن، زینت، وجوب پوشش، نگاه، بدن، پوشش و ادله وجوب پوشش، عدم وجوب پوشش

خلاصه ماشینی:

"1ـ روایت ابی‌الجارود: «الاماظهر منها فهی الثیاب والکحل والخاتم وخضاب الکف والسوار» 2ـ روایت زراره: «الاماظهر منها قال الکحل والخاتم» 3ـ روایت ابی بصیر: «الاما ظهر منها قال الخاتم والمسکه» 4ـ روایت ابن عباس: «رقعه الوجه وباطن الکف» 5ـ شیخ طوسی: «اجمعوا ان الوجه والکفان لیسا بعورة لجواز اطهارها فی الصلاة والاحوط قول ابن مسعود والحسن بصری»26 دلیل دوم: «ولیضربن یخمرهن علی جبوبهن؛ باید با اضافه روسری، گردن و سینه خود را ببندند» آیه قرآن صراحت دارد که پوشاندن گریبان لازم است و چون آیه در مقام بیان حد پوشش است: «ولایبدین زینتهن الا ماظهر منها» و ممکن است که بعدا این شبهه پیش آید که گریبان هم جزء استثنا ـ الاماظهر ـ است؛ چون گریبان را نمی‌پوشاندند، آیه تأکید می‌کند که «ولیضربن یخمرهن علی جبوبهن» واگر صورت هم جزو محدوده لزوم و وجوب پوشش بود بیان می‌شد. این روایت، هر چند از نظر دلالت صریح است در عدم لزوم پوشش صورت و دستها، اما در سند آن اشکال شده‌است و مرحوم آیت الله حکیم به آن جواب داده‌اند: «قید هارون بن مسلم و مسعده و کلاهما ثقه کما عن الیخاشی»31 2ـ روایت فضیل «قال: سألت اباعبدالله علیه‌السلام عن الذراعین من المرأة همامن الزینه التی قال الله عزوجل ولایبدین زینتهن الا لبعولتهن، قال: نعم و مادون الخمار من الزینه و مادون السوارین»32 از حضرت، در باره ذراعین ـ از مچ دست تا آرنج سؤال کردم که آیا از زینتهایی است که زن نباید آشکار کند مگر برای شوهر... عده‌ای از نظر سند به روایت اشکال کرده‌اند، ولی مرحوم آیت‌الله حکیم ـ رضوان‌الله علیه ـ جواب داده‌اند که: «فیه مروک الذی قبل فیه انه شیخ صدوق وارساله ربمالایهم»37 2ـ خبر علی ابن جعفر عن الرجل ما یصلح ان ینظر من المرأة التی لا تحل له قال علیه‌السلام: «الوجه والکفان و موضع السوار»38 سؤال می‌کند از مقداری که مرد می‌توان به زن نگاه کند؛ حضرت می‌فرمایند: صورت و دوکف دست و محل النگو."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.