Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی به تئوری نمایندگی در حسابداری مدیریت

نویسنده:

(4 صفحه - از 35 تا 38)

کلید واژه های ماشینی : تئوری نمایندگی در حسابداری مدیریت، مدیر، تئوری نمایندگی، حسابداری مدیریت، قرارداد، اطلاعات، تخصیص هزینه‌های غیر قابل کنترل، سهامداران، هزینه‌های غیر قابل کنترل، اطلاعات حسابداری مدیریت

خلاصه ماشینی:

"برای مثال اگر تابع مطلوبیت یک مدیر داشتن دفتر کاری زیبا،منشی‌های متعدد و مسافرتهای خارجی غیر ضروری باشد و در این راه مبالغ قابل توجهی هزینه کند، سهامدار سعی می‌کند با انعقاد قرارداد جهت‌ جلوگیری از صرف هزینه‌های یاد شده اقدام‌ کند. نکته مهمی که‌ مقاله به آن اشاره دارد این است که صرفا در صورتی که بازار سرمایه کارا باشد سهامداران برون سازمانی به‌طور متوسط از باب سوء رفتار مدیر متضرر نمی‌شوند، چرا که هزینه‌های غیر ضروری در کوتاه‌مدت‌ اثر خود را بر بهای سهام می‌گذارد و آن را تعدیل می‌کند. در این مقاله دو سیستم کنترلی مهم در ادامه در صفحه 77 ادامه از صفحه 38 نگاهی به تئوری نمایندگی در حسابداری مدیریت (به تصویرصفحه مراجعه شود) حسابداری مدیریت یعنی تخصیص و تسهیم قیمت تمام شده‌5و قیمگذاری‌ انتقالی‌6مورد بررسی و تجزیه و تحلیل‌ قرار گرفته و چگونگی تخصیص هزینه‌های‌ خدماتی بخشهای مختلف سازمان را به‌ مدیر بخشی که کنترلی بر آن ندارد در قالب‌ مدل رئیس و عامل مطرح گردیده است. 1-یک رشته از این تحقیقات بر این موضوع‌ تاکید دارد که یک موسسه برای دستیابی به‌ اهدافش،چگونه هزینه‌ها را که منجر به‌ رفتار غیر طبیعی و مخرب مدیران نیز گردد -تخصیص دهد که بدین منظور از دو روش‌ این مطالعه صورت پذیرفته: الف)روش برنامه‌ریزی ریاضی-کاپلان و تامپسون, (Kaplan Thompson, (Miller ôóìâÄ ù áñþó ù 1971) Buckman,1977) ب)روشهای مبتنی بر تئوری بازیها- جنسن (Jensen,1977) لیتل چایلد و تامپسون, (Littiechild Thompson (1977 رشته دیگر تحقیقات این سوال را مورد توجه قرار می‌دهد که:چرا یک موسسه‌ هزینه‌های غیر قابل کنترل را در چارچوب‌ مدل رئیس-عامل تخصیص می‌دهد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.