چکیده:
بحث از واقعة شگفت انگیز و محیرالعقول معراج پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله از جمله مباحث جنجال برانگیزی به شمار میاید که از دیرباز تاکنون، بر سر زبان و قلم دوست و دشمن جریان داشته است. برخی از اندیشمندان و مفسران به فراخور بضاعت و توان علمی خود، در این زمینه مطالبی را به رشتة تحریر درآورده و دیدگاههای خود را مطرح ساختهاند. مطالبی را که در این تحقیق به یاری خدا مورد بحث و مطالعه قرار خواهیم داد در ادامه ارائه شده است.
1- سیرة نبوی معراج در قرآن و سنت : همانطور که می دانیم معراج از جمله رخدادهای شگرف و شگفت زای رسالت پیامبر است. 2- معراج در قرآن و سنت : که قرآن وسنت قطعی مسئله معراج را تا حدودی بیان نموده است آنچه از آیات و روایات برمی آید آن است که پیامبر دو سیره در حوضه و ابعاد زمینی و آسمانی داشته است.3- مبحث شب ظرف تکامل و عروج: به نظر قرآن ظرف عروج شب است، زیرا ایشان در شب از آشفتگی به در می آید. در تاریکی شبانه به آرامش روحی و روانی دست می یابد و موجب می شود تا ارتباطش با ملکوت آسانتر شود. 4- معراج رسول خدا(ص) در داستان معراج رسول خدا(ص) نیز همانند داستان شق القمر موضوعات مختلفی مورد بحث قرار گرفته که ما نیز به خواست خدای تعالی باید در چند بخش آن را مورد بحث قرار دهیم 5- حاجت جبرئیل 6- خبردادن رسول خدا(ص) از کاروان قریش 7- ابوطالب و معراج 8- آیا معراج ریشه قرآنی دارد9- آیا معراج پیامبر جسمانی بوده 10- معراج روحانی چیست؟ 11- معراج و قوانین علمی امروز
خلاصه ماشینی:
ســپس بــه آســمان دنیــا صــعود کــرد و در آنجــا آدم ابوالبشــر را دیــد، آنگــاه فرشــتگان دسـته دسـته بـه اسـتقبال آمـده و بـا روی خنـدان بـر آن حضـرت سـلام کـرده و تهنیـت و تبریـک گفتنـد و بـر طبـق روایتـی کـه علـی بــن ابـراهیم در تفســیر خــود از امــام صـادق علیــه الســلام روایــت کــرده رســول خــدا صــلی الله علیـه و الــه فرمــود فرشــته ای را در آنجــا دیــدم کــه بزرگتــر از او ندیــده بــودم و( بــرخلاف دیگــران ) چهــره ای درهــم و خشــمناک داشــت و ماننــد دیگــران تبریــک گفــت ولــی خنــده برلــب نداشــت و چــون نــامش را از جبرئیــل پرســیدم گفــت : ایــن مالــک خــازن دوزخ است و هرگـز نخندیـده اسـت و پیوسـته خشـمش بـر دشـمنان خـدا و گنهکـاران افـزده مـی شـود بـر او سـلام کـردم و پــس از اینکــه جــواب ســلام مــرا داد از جبرئیــل خواســتم دســتور دهــد تــا دوزخ را بــه مــن نشــان دهــد و چــون ســرپوش را برداشت لهیبـی از آن برخاسـت کـه فضـا را فـرا گرفـت و مـن گمـان کـردم مـا را فـرا خواهـد گرفـت ، پـس از وی خواسـتم آن را بــه حــال خــود برگردانــد و برطبــق همــین روایــت در آنجــا ملــک المــوت رانیــز مشــاهده کــرد کــه لــوحی از نــور دردسـت او بـود و پـس از گفتگـویی کـه بـا آنحضـرت داشـت عـرض کـرد: همگـی دنیـا در دسـت مـن همچـون درهـم ( و سـکه ای) اسـت کـه در دسـت مـردی باشـد و آنـرا پشـت و رو کنـد و هـیچ خانـه ای نیسـت جـز آنکـه مـن در هـر روز پـنج بار بـدان سرکشـی میکـنم و چـون بـر مـرده ای گریـه مـی کننـد بـدانها مـی گـویم ، گریـه نکنیـد کـه مـن بـاز هـم پـیش شـما خــواهم آمــد و پــس از آن نیــز بارهـا مــی آیــم تـا آنکــه یکــی از شــماباقی نمانــد، در اینجـا بــود کــه رســولخدا – صــلی الله علیـه و آلـه فرمـود: براسـتی کـه مـرگ بـالاترین مصـیبت و سـخت تـرین حادثـه اسـت ، و جبرئیـل در پاسـخ گفـت حـوادث پس از مرگ سخت تر از آن است .