خلاصه ماشینی:
"تحلیل هزینههای سربار ثابت،به مراتب مشکلتر از هزینههای متغیر است،اما روش هزینهیابی جذبی2تلاش میکند تا هزینههای ثابت براساس یک مبنای منطقی و روش مناسب روی محصولات تولیدشده تسهیم شود و این روش در مورد تمام اقلام هزینههای تولید مورد توجه قرار گیرد.
بنابراین، در جریان عادی کار نرخ جذب هزینههای سربار6در واحدهای تولیدی به شرح زیر تعیین میشود: 1)تعیین بودجه کل هزینههای دوره مالی آینده؛ 2)محاسبه نرخ جذب سربار براساس ساعات کار از طریق تقسیم هزینه کار مستقیم به ساعات کار در سطح فعالیت تولیدی مورد انتظار؛ 3)استفاده از این نرخ جذب سربار محاسبه شده برای محصولات باتوجه به ساعات کار تولید هر کدام از آنها.
بنابراین،باید موضوعاتی مثل تسهیم هزینه اجاره برمبنای فضای اشغال شده و سایر روشهای متنوع تخصیص هزینههای واحدهای خدماتی به واحدهای تولیدی مورد توجه قرار گیرد و در محاسبه نرخ جذب سربار تا حد امکان اثرات کلی برآوردها و فرضیات موجود درباره حجم تولید درنظر گرفته شود.
اگر هزینهها یا ستاندههای واقعی با برآوردهای اولیه تفاوت داشته باشد اضافه یا کسر جذب سربار بوجود میآید،زیرا در سیستم دفترداری، حسابهای هزینههای سربار به تدریج و براساس نرخ جذب سربار در طول دوره حسابداری ثبت میشود و لازم است این هزینهها در صورت سود و زیان کارخانه تعدیل شود.
اصطلاح انحراف که در هزینهیابی استاندارد مورد استفاده قرار میگیرد تفاوت بین هرکدام از این دو قلم است که کسر یا اضافه جذب سربار نامیده جدول شماره 1-صورت سود و زیان کارخانه برای سال مالی منتهی به..."