Skip to main content
فهرست مقالات

تورم و شرکت های تعاونی مصرف (1): بحثی درباره تورم و امکان تعدیل و تثبیت قیمت ها از طریق شرکت های تعاونی

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : تورم، پول، قدرت خرید پول، شرکت‌های تعاونی مصرف در ایران، اقتصاد، سطح عمومی قیمتها، تورم و شرکت‌های تعاونی مصرف، شاخص قیمتها، افزایش سطح عمومی قیمتها، تورم و شرکت‌های

خلاصه ماشینی:

"باید توجه داشت که رقمی که برای سطح عمومی قیمتها از محاسبات‌ آماری بدست میآید نماینده قیمت هیچیک از کالاها نیست بلکه‌ تغییر نسبی قیمت مجموعه‌ای از کالاها و خدمات میباشد اگر بعنوان مثال شاخص سطح عمومی در سال 0531 برابر 001 محاسبه شده باشد و در سال 1531 با همان روش به رقم‌ 511 بالغ گردد میتوان گفت که بطور متوسط در دوره یکسال مزبور، در مجموع قیمتها 51 درصد افزایش یافته است و یا به بیان دیگر در دوره مزبور 51 درصد از قدرت خرید پول کاسته شده است. اگر در یک اقتصاد فرضی فقط یک کالا و یا یک خدمت وجود میداشت و با پول‌ معاوضه میشد امکان داشت که از قیمت همین کالا و با یک خدمت‌ جهت مشاهده روند تغییرات آن استفاده شود ولی در عالم واقع، از یکطرف تعداد کالاها و خدمات بسیار زیاد است و از طرف دیگر جهت و مقدار حرکت و تغییر قیمت این کالاها در یک دوره معین‌ یکسان نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.