Skip to main content
فهرست مقالات

مخالفان نگارش حدیث در صدر اسلام بخش دوم

نویسنده:

مترجم:

ISC (53 صفحه - از 29 تا 81)

کلید واژه های ماشینی : حدیث، نگارش، نگارش حدیث، کتابت، تقیید، کتاب، روایت، شولر، کتابت حدیث، اسناد

خلاصه ماشینی:

"سنن، شماره460 64ـ سوریان به نفع نگارش سهمی ایفا کرده ،حدیث راجع به دریافت جواز کتابت عبدالله بن عمرو را برای نوشتن آنچه از پیغمبر(ص) شنیده است، نقل می کنند؛305 و یکی از گزارش های راجع به صحیفه مشتمل بر این حدیث ها[احادیثی که عبدالله بن عمرو از پیامبر ـ ص ـ شنیده بود. همان، صa53 ـa54 مقایسه کنید با:صa55؛ جامع، ص65، س12، ص66، س13؛ و مقایسه کنید با: سنن، شماره483 باید یادآوری شود که ماهیت و مضمون نوشته هایی که نزد ابن مسعود آورده می شد، همیشه مشخص نشده است و وقتی هم مشخص شده، اختلافی بزرگ در این زمینه پدیدار می شود؛ مگر اینکه حدیث نسبتا همگون باشد. 449 البته این حدیث را کسانی که می خواستند نوشتن را برای همه مردم مشروع سازند، به گونه دستاویزی مورد استفاده قرار می دادند و قبل از آنها، شعبه بصری450 و ابن علیه بصری451 در واکنش های منفی یی که از خود بروز می دادند، آن را به همین مفهوم می گرفتند؛ اما به نظر می رسد که قصد اصلی[آنها]دریافت یک اجازه شخصی است،نه تأسیس یک اصل کلی. سپس همراه با این یادداشت ها نزد ج می رود و از او می خواهد تا حدیث های مورد بحث را به صورت صحیح شفاهی برای او نقل کند؛475 اما در نخستین روایت از داستان رویارویی[حماد و ابراهیم]، به نظر می رسد که«اطراف»، یادداشتی است که ____________________________________________ س17)، از ابن عون پرسشی مهمل می شود:«ألیس أبومحمد عبیدة بالأطرأف؟»(باضمه ای که در عبیدة علامت گذاری شده)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.