Skip to main content
فهرست مقالات

وجود کامل مطلق

نویسنده:

(4 صفحه - از 23 تا 26)

کلید واژه های ماشینی : کامل مطلق ،برهان ،کمال ،جهل ،مفهوم ،وجود کامل مطلق ،ذات ،ذات کامل مطلق ،اصل علیت ،اثبات ،مصداق ،معلول ،مفهوم کامل مطلق ،کمال کامل مطلق سازگاری ،علم ،ماسوای کامل مطلق ،صدق ،ذات کامل مطلق عین ،ماسوای کامل مطلق عین ،اثبات وحدت کامل مطلق ،سازگاری ،بالذات ،عین الربط بودن ماسوا ،عین ،اصل علیت در برهان مفروض ،جواب ،ماسوای ،اثبات وجود کامل مطلق ،کمالهای کامل مطلق عین ،کمالهای مفروض

خلاصه ماشینی:

"بنابراین، اگر کامل مطلق متعدد باشد فقط یکی از آنها می تواند مستقلا علت موجود محدود باشد که همان کامل مطلق است و غیر آن کامل مطلق نیست؛ زیرا اگر هیچ کدام از آن دو بر دیگری علیت نداشته باشد یا هر کدام علیت غیرمستقل داشته باشند نوعی نقص در کامل مطلق وجود خواهد داشت و اثبات گردید که نقص با مفهوم کامل مطلق سازگار نیست. به عبارت دیگر، مفهوم کامل مطلق یعنی اینکه هر آنچه را به فرض، کمال است باید کمال مطلق داشته باشد و هیچ گونه نقصی هم در وجود او نباشد؛ یعنی اگر فلان صفت کمال به حساب می آید کامل مطلق آنها را به نحو نامحدود داراست، نه به نحو محدود؛ چون محدودیت، خود، نوعی نقص است که با کامل مطلق بودن سازگاری ندارد. ولی آیا می توان پذیرفت که عدم بودن عدم و یا موجودنبودن عدم از امور وجودی است؟ به عبارت دیگر، طبق تعریف، این دو از امور وجودی اند ولی آیا با ارتکاز ما از مفهوم وجود سازگارند؟ ثالثا، همان گونه که گفته شد، بین علم و جهل تقابل عدم و ملکه است؛ یکی از این دو عدمی و دیگری وجودی است و در تحلیلی که درباره علم داشتیم، روشن شد که علم امری وجودی است. اما اینکه کامل مطلق آن است که هر کمالی را تا بی نهایت دارا باشد، صحیح است و لازمه تحقق چنین مفهومی تناقض نیست؛ زیرا تحقق مفهوم متوقف بر تشخص است و تشخص مستلزم محدودیت نیست تا اگر نامحدود شد مستلزم تناقضی باشد؛ یعنی همان گونه که محدود بودن یک کمال مستلزم تناقض نیست، نامحدود بودن کمال نیز مستلزم تناقض نمی باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.