چکیده:
خطمشی گذاری در چارچوب ژرف نگرانه مدیریتی بهمثابه مدیریت کلان و ملی است که دربرگیرنده برنامهریزی، اجرا و ارزیابی طرحهای گوناگون، در حوزههای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، برای دستیابی به اهداف متنوع در جغرافیای هدف میباشد. لذا در تحقیقات مختلف یکی از مقولههای ناگسستنی خطمشی برای تعالی و ارتقای سازمان را کارآفرینی میدانند. ازاینرو مقاله حاضر با بررسی و کنکاش در ادبیات موضوع، توانسته است تا ابعاد، مولفهها و شاخصهای محرک و بازدارنده که تاثیر عمدهای بر شکلگیری الگوی خطمشی گذاری کارآفرینی دارند را شناسایی نماید. حوزههای کارآفرینی، عناصر نظام کارآفرینی، فرآیند خطمشی گذاری و نهادهای خطمشی گذاری چهار بعد اصلی هستند که در شکلگیری خطمشی گذاری کارآفرینی، مهمترین نقش را بازی مینمایند. این مقاله ضمن تاکید بر ارزیابی نوع روابط هر یک از این ابعاد با مفهوم موردمطالعه، به استخراج مولفهها و شاخصهای هر یک از آنها نیز پرداخته است و نشان داده است که الگوی نهایی خطمشی گذاری کارآفرینی در صنعت نفت و گاز کشور به چهار بعد و چهارده مولفه و شصتویک شاخص وابستگی مستقیم و معنادار دارد. همچنین به کمک شاخص ها و مولفههای کسبشده، الگوی علت و معلولی را معرفی نمود که جایگاه هر یک از شاخصها و مولفههای احصاء شده را در مراحل فرآیند خطمشی گذاری و کارآفرینی مشخص مینماید. میزان اهمیت و نرخ تاثیرگذاری هر یک از متغیرهای موردتحقیق به کمک نظرخواهی انجامشده در پنج شرکت بزرگ نفتی در غرب کشور که خود دارای چندین شرکت تابعه هستند صورت گرفته که از این طریق میزان اثرگذاری و اهمیت هریک از این شاخصها، مولفهها و ابعاد سنجیده شود.
Policy making in a deep view framework can be considered as macro and national management encompassing planning, implementing and evaluating different projects in economic, political and cultural domains to achieve various goals in target geography. Hence, policy can determine the destination and perspective of a society at the current world. At the current competitive world with different competitors with mainly conflicting approaches, policy making includes high sensitivity. Designing and codifying a desirable policy would be formed with the purpose of dynamicity and growth of an institute and entrepreneurship is one of the inseparable issues for improvement and prosperity of the institute. As economy of countries with underground resources is tightly connected to this industry, this study has tried to investigate, identify and introduce stimulating and preventive factors and indices in this field to present a novella and effective pattern in oil and gas industry, so that entrepreneurship as tangible need of countries can achieve adequate degree of productivity. This study has emphasized concept of entrepreneurship policy making in oil and gas industry and has introduced 4 main aspects, 10 secondary aspects and 61 effective factors in this field. Moreover, using obtained indices and components, a causal pattern is introduced and position of each index and factor is specified in stages of policy making and entrepreneurship process.