چکیده:
هدف پژوهش حاضر مطالعه تاثیر محرومیت از خواب و مداخله پسگستر بر یادگیری ناپیوسته بازی شبیهسازیشده تنیس بود. 50 نفر از دانشجویان دختر 19 تا 25 ساله دانشگاه سمنان با توجه به پرسشنامههای مرتبط با متغیرهای تحقیق بهعنوان نمونه انتخاب و به پنج گروه خواب کامل، محرومیت از خواب، خواب و مداخله پسگستر، محروم از خواب و مداخله پسگستر و فاصله کمتر از یک ساعت تقسیم شدند. برای سنجش یادگیری ناپیوسته از بازی شبیهسازیشده تنیس که قوانین و شیوه امتیازدهی شبیه به بازی واقعی بود، استفاده شد. برای تحلیل استنباطی دادهها از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه و اندازهگیریهای مکرر در سطح معناداری 05/ 0≥ P استفاده شد. نتایج نشان داد تفاوت یادگیری ناپیوسته (001/ 0 =Sig) و نمرههای یادداری گروههای پژوهش (001/ 0 =Sig) معنادار است. سطح اجرای روز بعد گروههای دارای فاصله زمان استراحت کافی بین دو جلسه و استراحت کامل، نسبت به روز قبل بالاتر بود. کمخوابی و مداخله پسگستر اثر معکوس داشتند. بنابراین افرادی که در حال یادگیری مهارتاند، باید بر الگوی خواب و فعالیتهای روزانه خود نیز توجه داشته باشند تا یادگیری مهارت دچار اختلال نشود و از تمرین خود بهره بیشتری ببرند.
خلاصه ماشینی:
اين نتايج نشان داد كه صرفاً گذر زمان در بهبود Practice makes perfect عملكرد فرد مؤثر است و يادگيري مهارت حركتي حتي زمانيكه يادگيرنده بهصورت فعال تكليف را تمرين نمي كند نيز ادامه دارد.
در نهايت با توجه به اينكه براساس مطالعات محدود اغلب فاصلة بين جلسات و فعاليت هاي انجام گرفته در اين زمان عامل مهمي در مفهوم يادگيري ناپيوسته است، در پژوهش حاضر قصد داريم تا اثر محروميت از خواب و مداخلة پسگستر را در فاصلة بين دو جلسه بر يادگيري ناپيوسته و يادداري Del Rey, Wughalter, Whitehurst Lostig& Hasher &Tonev Rosey& Keller روش تحقيق اين پژوهش از نوع نيمه تجربي به صورت آزمون هاي تكراري با پنج گروه تجربي است.
گروه آخر با فاصلة استراحت كمتر از يك ساعت به منظور كنترل اثر گذر زمان بين دو جلسة تمرين بر يادگيري ناپيوسته و يادگيري نهايي در مقايسه با ساير گروهها در نظر گرفته شده است.
در يك مطالعه آزمودني ها پيش از تمرين توالي پنج بخشي حركات را در ذهن مرور كرده و سـپس تكليـف را بـه صـورت دسـته كوشـش Walker, Brakefield, Morgan, Hobson & Stickgold Fiscker, Hallschmid, Elsner & Bom ثانيه اي با استراحت 30 ثانيه اي بين تكرارها تمرين كردند.
simple passage of time to the consolidation of motor sequence and visuomotor adaptation learning".
"The effect of sleep deprivation on gross and fine motor skill learning in males".
Nature Reviews Neuroscience, 5(7), 576-582.
"Sleep and the time course of motor skill learning".