Skip to main content
فهرست مقالات

میزگرد زبان دین

مصاحبه شونده:

ISC (11 صفحه - از 8 تا 18)

کلید واژه های ماشینی : دین، زبان، زبان دین، معرفت، معنی، اثبات، علم، فلسفه دین، قضیه، خدا

خلاصه ماشینی:

"استاد مصباح: به عنوان نتیجه گیری از این قسمت (بحث معنی داری) می توانیم بگوییم که یک نظریه در باب معنی داری، نظریه اثبات گرایان است که ملاک معنی داری را اثبات یا ابطال به وسیله تجربه حسی می دانستند، ولی آن معنی داری که امروز مطرح می شود معنای دیگری نیز پیدا کرده است؛ یکی مکتب ویتگنشتاین معنی داری را تأثیر در رفتار می داند و این چیزی شبیه گرایش های رفتارگرایی در روان شناسی است. ثانیا، باید کلی را منحصر به کلی های ماهوی ندانیم؛ یعنی نمی توانیم بگوییم معقولات ثانیه، اعم از معقولات ثانیه فلسفی و منطقی، که مفاهیمی هستند که از واقعیاتی حکایت می کنند ـ اما مع الواسطه ـ بی معنی هستند چون مصداق حسی خاصی ندارند مثلا وقتی در باره «علت» بحث می کنیم بگویند علت خود معنی ندارد، بلکه فقط همان آتشی که در خارج است علت به حساب می آید معنی دارد. توضیح این که معنای مفاهیم انتزاعی و تجریدی و معقولات ثانیه منطقی و فلسفی ابتداء در ذهن درک می شود، اما برای فهماندن آن معنی به مخاطب ـ چون مصداق چیزی نیست که قابل ارائه به مخاطب باشد و فقط معنایی است که در ذهن گوینده وجود دارد ـ ناچار باید معنی را با الفاظی به طرف مقابل تفهیم کرد تا نوعی ارتباط بین ذهن گوینده و مخاطب برقرار شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.