Skip to main content
فهرست مقالات

دفاع از حدیث(6)

نویسنده:

ISC (10 صفحه - از 170 تا 179)

کلید واژه های ماشینی : حدیث، دفاع از حدیث، زن، روایت، نقد، مرد، حضرت زهرا ( س )، حجاب، نامحرم، ارتباط زن و مرد نامحرم، بحارالأنوار، حقوق، قرآن، سخن، حدیث شریف، حدیث (، مرد نابینایی بر حضرت زهرا، نابینا، ارتباط زن با مرد نامحرم، نقد حدیث، پیامبر ( ص )، اصل، بهترین، حدیث حضرت زهرا، مقاله، ناقد محترم، پرده، پاسخ حضرت زهرا، سخنی گفتنی، حضرت فاطمه

خلاصه ماشینی: "حدیث «حسن التبعل» تنها به روایت «کافی»، از نظر ما در آن مقاله معتبر شناخته شده است و نیز تنها حدیثی که در معاضدت ذکر شده، از اعتبار و استواری برخوردار است و افراد سند این دو حدیث، همان گونه که اشاره شد، بر مبنای مورد پذیرش ما موثق شناخته شده اند. این چه ایده ای است که با قرآن صریحا مخالفت دارد؛ زیرا قرآن به زن آزادی داده و همان حقوق مرد را به او بخشیده است؛ وگرنه چه معنی دارد سخن حق تعالی که می فرماید: قل للمؤمنین یغضوا من أبصارهم… وقل للمؤمنات یغضضن من أبصارهن…؟ دفاع ما در ارتباط با دفاع از این حدیث شریف، نه نکته مورد توجه قرار می گیرد: یک. امیرالمؤمنین علی(ع) نقل می کند که پیامبر پرسیدند: بهترین چیز برای زنان چیست؟ حضرت فاطمه(س) در پاسخ گفتند: «اینکه مردان را نبینند و مردان نیز آنان را نبینند». هم اکنون به برخی دیگر از روایات که هماهنگ با حدیث شریف مورد بحث است، می نگریم: در «بحارالأنوار» (ج43، ص91) به نقل از «النوادر» راوندی آمده است: امیرالمؤمنین(ع) فرمود: مرد نابینایی بر حضرت زهرا(س) وارد شد. به ایشان باید گفت: اگر در یک جا بگویند «برای زنان شایسته است هیچ ارتباط و برخوردی با نامحرمان نداشته باشند» و در جای دیگر گفته شود «به هنگام ارتباط زن و مرد نامحرم با هم چشم فرونهند»، آیا این دو جمله با هم تنافی دارند؟ اصل اول، یک اصل مطلوب استحبابی است و اصل دوم، یک اصل مطلوب استحبابی و یا یک اصل وجوبی (براساس نوع تفسیری که از آیه صورت گیرد)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.