Skip to main content
فهرست مقالات

بازاریابی به زبان ساده (قسمت دوم)

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : بازار، بازاریابی، تولید، مصرف، وظیفه مدیر بازاریابی، فروش، بنگاه، وظیفه مدیر بازاریابی افزایش تقاضا، وظیفه مدیر بازاریابی ایجاد تقاضا، قیمت

خلاصه ماشینی:

"ب:در شرایطی که تقاضا برای کالایی‌ بسیار کمتر از عرضه آن است یا تقاضا منفی‌ است مانند شرایطی که گوشت یخ‌زده به‌ مقدار زیاد تأمین می‌شد ولی بسیاری از مردم‌ از مصرف آن امتناع می‌کردند؛در این شرایط وظیفه مدیر بازاریابی افزایش تقاضا از طریق‌ کاهش قیمت،افزایش خدمات،بهبود بسته‌بندی،و دیگر تمهیداتی است که مشتری‌ را نسبت به خرید ترغیب نماید. بدیهی است در این شرایط خطر حمله رقبا و ورود افراد تازه وارد به صنعت بسیار وجود دارد و مدیر بازاریابی باید با استفاده از ساز و کارهای تبلیغاتی موقعیت خود را مستحکم‌ نموده و ضمنا رقبای جدید را شناسایی و اقدامات آنها را دفع نماید. منحنی عمر محصول امروزه برای بسیاری از مدیران واحدهای‌ تولیدی و توزیعی و حتی مصرف‌کنندگان‌ مشخص شده است که هر کالایی دارای یک‌ دوره زندگی یا حیات است که در آن فروش و سود معقول در برابر هزینه‌های تولید و تلاش‌ها و ریسک‌ها بدست می‌آید و پس از آن با تغییر شرایط اقتصادی،پیشرفت‌های فنی، تغییر عادت و سلیقه،مدهای جدید و بالاخره‌ فشارهای رقابتی،فروش و سود کاهش می‌یابد. در این‌ مرحله به تدریج رقبای دیگر وارد بازار می‌شوند،سرعت گردش سرمایه‌ بیشتر می‌شود،کالا به تولید انبوه نزدیک‌ می‌شود،قیمت کاهش می‌یابد،شبکه توزیع‌ سازمان یافته و مستحکم می‌شود،از نظر تبلیغاتی باید برای روی نام و مشخصات کالا تأکید کرد تا اینکه مشتری به سمت تولیدات‌ رقیب جذب نشود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.