Skip to main content
فهرست مقالات

صادرات پسته و مشکلات آن

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : پسته ،صادرات ،صادرات پسته ،پسته ایران ،اتحادیه اروپا ،اروپا ،ایران ،بازار ،آمریکا بزرگترین واردکننده پسته ایران ،آمریکا ،بازار پسته ،پسته و روند صادرات ،رقبای پسته ایران ،محصول ،اتحادیه اروپا و تعیین حد ،مشکلات صادرکنندگان پسته ایران ،استراتژی ،رقبای ،مشکلات ،تولید ،روند صادرات کندتر از حد ،صادرکنندگان ،استراتژی آمریکا در بازار پسته ،محصول صادراتی ،درصد صادرات ایران به اروپا ،صادرات پسته ایران ،فارسی ،تحریم پسته ایران ،آمریکا رقیب اصلی ایران تلقی ،آفولوتوکسین

پسته یکی از کالاهای استراتژیک برای‌ کشور ماست.به همین خاطر باید مورد 2Lتوجه خاص مسئولین و دست‌اندر کاران‌ صادرات قرار گیرد.مشکلات متعددی نظیر تحریم پسته ایران توسط اتحادیه اروپا و تعیین حد استاندارد بسیار سخت و سایر مشکلات به‌طور کلی گریبان این محصول و نعمت خدادادی را گرفته و باعث گردیده که‌ 3Lروند صادرات کندتر از حد مورد انتظار پیش برود.این کندی تا حدودی به نفع‌ رقبای ما تمام شده و در نتیجه کاهش سود و ورود ارز به کشور را به دنبال دارد. در این مقاله سعی بر این شده که معرفی‌ نسبتا کاملی از پسته و روند صادرات آن و نیز مشکلات این محصول صادراتی انجام‌ پذیرد و راهکارهایی جهت بهبود این روند ارائه گردد.

خلاصه ماشینی:

"لازم به‌ ذکر است که تا سال 8531 آمریکا بزرگترین واردکننده پسته ایران محسوب می‌شود که نیمی از تولید ایران را به خود اختصاص می‌داد اما از آن سال به بعد با تعیین 003 درصد تعرفه گمرکی به واردات پسته و حمایت همه‌جانبه از صنعت پسته در کمتر از ده‌ سال به یکی از رقبای عمده ایران بدل گردید. در مقابل ایالات متحده آمریکا که بزرگترین‌ رقیب ایران برای تولید و صادرات پسته در عرصه بین المللی می‌باشد حدود 07 هزار تن پسته تولید می‌کند که به دلیل مصرف‌ بالای آن در داخل فقط حدود 03 درصد از این مقدار را روانه بازارهای جهانی می‌نماید این کشور همچنین به دلیل برخورداری از حمایتهای فراوان دولت متبوع خود و امکان‌ بازاریابی فعال،در کلیه زمینه‌ها قادر به‌ ایفای نقش عمده می‌باشد. روند رشد تولید این‌ محصول نوید این را می‌دهد که ظرف کمتر از ده سال آینده میزان محصول پسته‌ کشور به بیشتر از دو برابر ارتقاء پیدا خواهد کرد و باید برای این حجم وسیع به‌ فکر بازارهای جدید بود. اما مقررات سخت‌ اروپا و قیمت پایین و تبلیغات سوء بر علیه‌ پسته ایران باعث شد تا صادرکنندگان‌ ایرانی به بازارهای آمریکا در خاور دور یورش برده و آن بازارها را مورد نفوذ قرار دهند هرچند برای انجام این کار با مشکلات‌ فراوانی روبرو بودند و نیاز به حمایت‌ داشتند اما تصمیم در مورد بازارهای جدید و قدیم را به این شرح گرفته و در این رابطه‌ صادرکنندگان با اتخاذ استراتژی نفوذ و اعمال روشهای مناسب درصدد حفظ بازار کنونی برآمده و فشار بحران ایجاد شده را کاهش دادند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.