چکیده:
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین اخلاق کاری و سبک مدیریت با رضایت شغلی کارکنان دانشگاه مازندران انجام شد. مواد و روشها: روش پژوهش، همبستگی بوده است. جامعه آماری 102 نفر از کارکنان تحت سرپرستی مدیران دانشکدههای (دانشکدههای علوم انسانی، اقتصاد، هنر و معارف) تشکیل دادهاند. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 75 نفر به صورت تصادفی طبقهای بر حسب جنسیت تعیین شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامههای استاندارد اخلاق کاری پتی، سبک مدیریت محمد حسنی و رضایت شغلی بوده است. اطلاعات حاصل با استفاده از نرمافزار SPSS 21 و آزمونهای آماری کولموگروف ـ اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون مقایسه میانگین تحلیل گردید. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد بین اخلاق کاری و مولفههای آن، سبک مدیریت و مولفه آن با رضایت شغلی کارکنان رابطه معناداری وجود دارد همچنین بین جنسیت، مدرک تحصیلی و رشته تحصیلی با میانگین نمره اخلاق کاری کارکنان و رضایت شغلی کارکنان ارتباط معناداری وجود دارد، بین مدرک تحصیلی و رشته تحصیلی با میانگین نمره سبک مدیریت ارتباط معناداری وجود دارد، اما بین جنسیت و میانگین نمره سبک مدیریت ارتباط معناداری وجود ندارد. نتیجهگیری: نتایج حاکی از رابطه بین اخلاق کاری و سبک مدیریت با رضایت شغلی کارکنان دانشگاه مازندران بوده است. به عبارتی ادراکات کارکنان از اخلاقیات حاکم بر کار و سبک مدیریتی حاکم بر سازمان با رضایت شغلی آنان رابطه مثبت و معناداری دارد.
خلاصه ماشینی:
کاری در توسعه سازمان، لازم است میزان آموزش اخلاق کاری آنها در مطالعات خود رابطه رضایت شغلی را با سبکهای در سازمانها مورد توجه قرار گیرد، زیرا اخلاق کاری بر نگرش گوناگون مدیریت مانند سبک مدیریت دگرگونساز )١٧-١١(، افراد به شغل تأثیر میگذارد )٣(، البته در همین زمینه از سبک مدیریت تعاملی )١٢( و سبک مدیریت انسانمدارانه جمله موانع تغییر رفتار اخلاقی در هر سازمانی، جهل و )١٣( مثبت و معنیدار گزارش کردهاند، در همه سبکهای ناآشنایی کارکنان نسبت به اخلاقیات شغل و سازمان بیان شده ذکرشده مدیران توجه خود را به مسائل زیردستان خود و است و با توجه به اینکه امروزه هیچ سازمانی قادر نیست بدون ایجاد گروه های کاری با کیفیت که هدفهای بزرگ پیش رو آموزش توسعه یاید، بنابراین لازم است که در سازمانها علاوه دارند، معطوف میکنند.
همچنین بررسی رابطه مؤلفههای تحصیلی )١١١١=sig ؛ ١٢٢٢=t( با میانگین نمره رضایت اخلاق کاری با رضایت شغلی گویای این است که بین مشارکت شغلی کارکنان ارتباط معناداری وجود دارد.
از طرفی تحلیل یافته های پژوهش نشان داد که بین ویژگیهای جمعیتشناختی )جنسیت، تحصیلات، رشته تحصیلی( با میانگین نمره اخلاق کاری و رضایت شغلی کارکنان ارتباط معناداری وجود دارد.
همچنین بین ویژگیهای جمعیتشناختی )جنسیت، تحصیلات، رشته تحصیلی( با میانگین نمره اخلاق کاری و رضایت شغلی کارکنان ارتباط معناداری وجود دارد.
Iranian Journal of Nursing 2014; 27(78): organizational commitment and job satisfaction in 34-42.
Islamic work ethic; a moderator between organizational commitment and job satisfaction in a cross-cultural context.
The Relationship between Ethical Climate at Work and Job Satisfaction among Nurses in Tehran.