Skip to main content
فهرست مقالات

روش شناسی فهم متون دینی

مصاحبه شونده:

ISC (12 صفحه - از 8 تا 19)

کلید واژه های ماشینی : فهم، قرآن، فهم متون دینی، فهم قرآن، معرفت، روش، تفسیر، زبان، مفسر، معیار

خلاصه ماشینی: "معرفت: با توجه به این که ذهن انسان آغشته به یک سلسله عرفیات، عادات و فرهنگ زمانه است، آیا می توان قرآن را مانند دیگر علوم دانست که نمی توانند واقعیت ها را به خوبی منتقل کنند و معتقد شد که فهم انسان به طور نسبی، حقایق را درک می کند و فهم های متفاوتی را که از قرآن وجود دارد مؤید این مطلب دانست؟ حجه الاسلام رجبی:ابتدا، باید بین دو دسته اختلاف در فهم، تمایز قایل شد؛ برخی اختلاف فهم ها مربوط به این امر است که یکی از دو مفسر در آن مورد خاص، روش صحیح فهم را، خواه از روی عمد وغرضورزی و یا از روی ناآگاهی و غفلت و یا با مسامحه به کار نگرفته است. نکته دیگر این که به هرحال، با توجه به شرایطی که در آن قرار داریم و لغات و قراینی که در اختیار ماست، آیا می توانیم معنای قطعی هر آیه را بفهمیم یا نه؟ اگر پاسخ منفی است، پس چگونه باید دین را شناخت؟ اگر گروهی از مفسران روش واحدی داشته باشند، آیا می توانیم ادعا کنیم که همه به یک نتیجه قطعی واحد می رسند؟ اگر نه و اختلافی وجود دارد، آیا این به دلیل نسبی بودن فهم ما از قرآن است؟ پاسخ این است که اگر ما اصول محاوره زبان را به درستی رعایت نماییم و به نکات لازم توجه کنیم، بخش عظیمی از آیات را به درستی خواهیم فهمید؛ مثلا، وقتی قرآن می فرماید: «انما الله اله واحد»(نساء: 171) یا «الهکم اله واحد»(بقره: 163) ما حتی نیازی به مراجعه به لغت هم نداریم تا بخواهیم مفهوم این آیات را بفهمیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.