Skip to main content
فهرست مقالات

نظریه فرعی بودن زبان قرآن

نویسنده:

ISC (3 صفحه - از 43 تا 45)

کلید واژه های ماشینی : نظریه عرفی بودن زبان قرآن، قرآن، نظریه فرعی بودن زبان قرآن، زبان قرآن، عرب عهد رسول خدا، نظریه، عرب حجاز عهد رسول خدا، زبان عرب عهد رسول خدا، عرب، زبان عرب حجاز عهد رسول

خلاصه ماشینی:

"(5) 2- دفع چند توهم درباره این نظریه درباره نظریه عرفی بودن زبان قرآن، ممکن است تصورات نادرستی به ذهن خطور کند که اینک به بررسی و دفع سه نمونه از آن ها پرداخته می شود: 2ـ1ـ توهم مماشات با عقاید باطل گاهی تصور می شود عرفی بودن زبان قرآن بدین معناست که قرآن در بیان مقاصد خود با عقاید باطل عرب عهد رسول خدا(ص) مماشات کرده است، مثلا عرب به پیروی از صابئه به هفت گانه بودن بسیاری از چیزها نظیر آسمان و زمین و روز و جز آن ها قایل بودند و قرآن طبق قول آنان، آسمان و زمین را به تعداد هفت قرار داده است(6) یا آنان عقیده داشتند که دیوانه در اثر تماس جن یا شیطان به دیوانگی مبتلا می شود و قرآن موافق عقیده آنان رباخوار را به مجنون تشبیه کرده است. »(12) گفتنی است هم چنان که وقتی خطیبی سخنان عام و مطلقی را در خصوص گروه معینی ایراد می کند، چنین نیست که آن سخنان به همان گروه اختصاص داشته باشد و گروه های مشابه آنان را شامل نشود، وقتی خدای تعالی نیز آیاتی را درباده عرب عهد رسول خدا(ص) نازل فرمود، این گونه نیست که دیگرانی را، که همانند آنان هستند، شامل نگردد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.